Lidé více umírají v autech, které dopadly špatně v crash testech, potvrdili Američané

Nezisková organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zjistila, že řidiči aut, které v bočním crash testu dopadly jako dobré, mají o 70 procent větší šanci přežití než ti, kteří řídí auto s nedostatečnou známkou z nárazových zkoušek.
Dokazují to statistiky nehod dalšího amerického úřadu National Highway Traffic Safety Administration, známého například vyšetřováním případů samovolného zrychlování aut značky Toyota. Jeho zjištění organizace IHHS porovnala s vlastními crash testy ve zkušebně.
Organizace IHHS provádí čelní crash testy od roku 1995 a boční nárazové zkoušky od roku 2003. Uvedla, že jen v roce 2009 zapříčinil 27 procent úmrtí na silnicích právě boční střet s jiným autem.
“Od roku 2003, kdy jsme začali s bočními nárazovými testy, nám nyní výsledky začaly souhlasit se statistikami bouraček. A závažnost nehod potvrzuje údaje, které jsme změřili,“ uvedl pro server Automotive News David Zuby z IIHS.
Nevalně dopadl při bočním crash testu americké organizace IIHS i Chevrolet Aveo
Šestice hříšníků, na které IIHS upozornila, zahrnuje dva vozy z kategorie malých, jedno kombi s rysy SUV, ortodoxní teréňák a dva velké pick-upy s korbou. První tři jmenovaná auta se prodávají i v České republice, nebo jejich prodej u dealerů skončil nedávno, ale v bazarech stále v nabídce jsou.
Zdrcující výsledek boční kolize s bariérou si odvezl ze zkoušek Hyundai Accent navzdory faktu, že se v Americe standardně nabízí s bočními airbagy. Z možností čtyřstupňové škály ohodnocení jako dobrý, přijatelný, slabý a nedostatečný obdržel známku nejhorší.
Zas tak překvapivé to není. Už v evropských crash testech Euro NCAP si Hyundai Accent modelového roku 1998 vysloužil jen jednu a půl hvězdičky z pěti možných. Americký IIHS zkoušel model vozu vyráběného od roku 2006 a špatný výsledek se vztahuje též na koncernovou sestru Kiu Rio.
Jako slabou vyhodnotila americká organizace IIHS boční ochranu pasažérů u dalších dvou aut prodávaných u nás. Chevrolet Aveo patří také mezi malá auta a dobře nedopadl ani při evropských testech Euro NCAP v roce 2006, kdy si u zkušebny Euro NCAP vysloužil necelé dvě hvězdy z pěti.
V Americe zkoušeli bourat čtyřdveřový sedan modelového roku 2007, který se prodává dodnes. Jak ve Spojených státech, tak v České republice.
Dodge Caliber v amerických crash testech IIHS prokázal jen slabou schopnost ochránit posádku při bočním nárazu
Třetím autem s nevalným výsledkem v americkém bočním crash testu je Dodge Caliber. Kombík se svaly jako malý terénní vůz při bočním nárazu nijak nezazářil, ochrana byla jen slabá. Navzdory evropským crash testům, kde získal za boční nárazové zkoušky maximum bodů.
Slabou známku za boční náraz si od IIHS vysloužil i dvoudveřový Jeep Wrangler. Stejné ohodnocení získaly v Americe oblíbené pickupy Chevrolet Colorado a GMC Canyon.
Martin Urban
Čtěte také:
Crash test elektroauta potvrdil jeho bezpečí, nehrozí ani poranění proudem
Čínský vůz opět zklamal v evropských crash testech