Test Toyoty Auris HSD: hybrid je tichý a úsporný hlavně ve městě

V rámci testování aut jezdili redaktoři AutemBezpečně.cz v hustém pražském provozu jen dvakrát s průměrnou spotřebou šest litrů na 100 kilometrů. Jednalo se o Volkswagen Golf 1,6 TDI Blue Motion a o Škodu Roomster Greenline s motorem 1,2 TDI.
Toyota Auris HSD byla ještě o něco úspornější, její benzinový apetyt skončil na údaji 5,5 l/100 km. Spalovací osmnáctistovka by takové hodnoty sama o sobě nedosáhla, spotřebu mu snižoval pomocný elektromotor.
Naopak na běžných silnicích, kde se dá jezdit až devadesátkou, a na dálnicích byla hybridní toyota o něco žíznivější než turbodieselové motory.
Trasu Olomouc-Bruntál-Uničov-Svitavy-Pardubice absolvoval testovací vůz s průměrnou spotřebou 5,5 litru, na dálnici byl o další litr až litr a půl žíznivější. To už je o něco více, než jsou zvyklí majitelé aut s turbodiesely.
A samozřejmě neodpovídá spotřeba paliva naměřená v běžném provozu slibům Toyoty, že vůz vystačí jen s 3,8 litru na 100 kilometrů. Ale v tomto ohledu nelze brát vážně ani sliby jiných automobilek.
K počtům zaměřeným na spotřebu je zapotřebí přičíst také pořizovací náklady. Pětidveřová Toyota Auris přijde na 550 tisíc korun.
Nejlevnější běžná nehybridní sestra s motorem 1,33 stojí 300 tisíc korun. A s úsporným dieselem stojí na cenovce Aurisu částka 385 tisíc korun.
Pro hybridní Toyotu Auris tedy platí, že úspora paliva je draze zaplacená.
TOYOTA AURIS HSD - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Auris dostal v nárazovém testu pět hvězdiček (více o testu zde). |
Airbagy | 7 airbagů ve standardní výbavě - čelní, boční, hlavové neboli okenní a kolenní airbag u řidiče. |
ESP | V základní výbavě pod zkratkou VSC |
Isofix | Na krajních zadních sedadlech. |
Cena | Hybridní Toyota Auris HSD s pěti dveřmi přijde nejméně na 549 900 korun. Nejlevnější pětidveřový Auris s konvenčním benzinovým motorem 1,33 stojí od 299 900 Kč. |
Poznámka: únor 2011
Auris HSD je úsporný, ale Toyota slibuje ještě nižší spotřebu, než jaká je realita
Na elektromotor jsou slyšet jen pneumatiky
Hybridní motory už Toyota nedává pouze do modelu Prius, který se stal pionýrem kombinace spalovacího motoru a elektromotoru. Po Aurisu HSD, který jej získal loni, budou následovat další modely.
Stále ještě nový a neobvyklý motoristický zážitek přichází po zmáčknutí startovacího tlačítka hybridní toyoty. Řidič totiž nečeká na zabublání motoru, ale očima sleduje přístrojový panel. Jakmile se rozsvítí zelený nápis Ready, je možné vyrazit.
Přinejmenším vyjetí z parkovacího místa zajišťuje elektromotor a fajnšmekři si v tuto chvíli vypnou rádio, aby slyšeli, že nic neslyší. Auto jede úplně potichu, posádka poslouchá pouze valící se pneumatiky.
Výrobci tichých elektromobilů hodlají vyřešit bezpečnost svých aut vůči chodcům tím, že tato auta uměle vygenerují nějaký zvuk či hluk, nejlépe běžného motoru. Když ho chodec slyší, ví, že zrovna teď nemá vstupovat do silnice.
Auris HSD při pomalé jízdě na elektromotor žádný hluk nevydává. A během testu vyšlo v praxi najevo, že by to mohlo být pro chodce nebezpečné.
Vůz se testoval před dvěma týdny, kdy panovaly silné mrazy a na chodnících, které se notoricky neuklízejí, byla ledovka. Leckterý chodec se v rezidenčních čtvrtích, kde se jezdí pomalu, raději vydal po silnici a spoléhal se na své uši, jestli zrovna něco nejede.
Jaké bylo jejich překvapení, když se za nimi zčistajasna objevil Auris HSD. Aby o sobě řidič dal vědět, musel lehce ťuknout o klakson, anebo zmáčknout tlačítko POWER, které automaticky nastartuje spalovací motor a vyžene ho do otáček. Až pak chodci aurise HSD zaznamenali, vždy se to neobešlo bez leknutí.
Hybridní Auris jezdí na elektrický pohon hlavně v rychlostech do 30 km/h. Energie se do baterií ukládá vždy při brzdění i během jakéhokoliv zpomalování.
To s sebou nese pár neobvyklostí. Auris HSD nebrzdí motorem (řidič může přivolat motor na pomoc k brzdění na voliči řazení třeba při jízdě ze zasněženého kopce) a auto po povolení plynového pedálu zpomaluje mnohem méně, než je obvyklé u běžných aut. Pedál brzdy je proto zapotřebí sešlápnout vždy hodně důrazně.
TOYOTA AURIS HSD - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Na svou velikost prostorný a dobře zpracovaný vůz. Hybridní technologie Toyoty je vyzrálá a funguje, aniž by přepínání mezi pohony posádka vnímala.Ve městě jezdí s velmi nízkou spotřebou benzinu. Komfortní podvozek. |
Slabiny | Pořizovací cena je vzhledem ke srovnatelné spotřebě s dieselovými motory vysoká. Baterie si pro sebe zabraly kus zavazadlového prostoru. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Baterie pro pohon elektromotoru zabírají část kufru, vzniklý schod je nepraktický
Přidává se benzinový motor
Stačí i hned při prvním rozjezdu trochu víc zatlačit na plyn a ticho mizí. Ke slovu přichází běžná motorová kulisa.
I když v případě hybridní toyoty moc dobře odhlučněná. To však platí hlavně ve městě, protože zrychlování ve vyšších rychlostech provází citelné hučení. Na vině je bezstupňová převodovka CVT, která žene motor do vysokých otáček, i když řidič chce jen trochu navýšit rychlost.
Po nějaké době od prvního usednutí do hybridní Toyoty Auris přestává řidič i jeho doprovod při jízdách ve městě vnímat, kdy se auto rozjíždí na elektřinu nebo jestli se na křižovatce vypnul benzinový motor.
Auris HSD totiž přepíná mezi oběma pohony plynule a skoro nepostřehnutelně, často také využívá obou naráz. Na displeji palubního počítače je možné vyvolat malé grafické znázornění, odkud zrovna proudí energie ke kolům, a kdy se energie naopak ukládá do baterií.
reklama

Anebo lze řídící jednotce poručit ekologické svezení na hybridní pohon. K tomu slouží tlačítko Eco a auto pak lenivěji zrychluje.
Posledním tlačítkem k ovládání hybridu je naopak Power, který se hodí při předjíždění kamiónů, kdy je zapotřebí briskní akcelerace.
Řečeno čísly, hybridní sestavu Toyoty Auris HSD tvoří benzinová osmnáctistovka s výkonem 100 koní a elektromotor s 82 koni. Celkový výkon, který jsou schopny dát oba motory dohromady, činí 136 koní.
Baterky ukously kus kufru
Kromě dvou motorů má Toyota Auris HSD rozměrné baterie, které se nabíjejí za jízdy a jsou k dispozici elektrické části pohonu.
Nikl-metal hybridové akumulátory pod podlahou kufru ukously 75 litrů z jeho objemu, běžný auris má 354 litrů, hybrid jen 279 litrů. Zároveň na jeho podlaze vytvořily nepraktický schod.
Využití zavazadlového prostoru je tak omezenější než u běžného aurise. Při převozu tří objemných cestovních tašek se do zavazadlového prostoru vešly jen dvě, třetí musela putovat na zadní sedadlo.
Od aurise se spalovacím motorem se jeho hybridní bratr liší jen nepatrnými designérskými a aerodynamickými úpravami. Uvnitř aurise je dost místa i na zadních sedadlech hlavně v prostoru pro nohy, okolo hlavy je těsněji.
K hybridní toyotě patří také velmi dobré jízdní vlastnosti, řízení by mohlo být přesnější.
Petr Buček, Martin Urban
TOYOTA AURIS HSD - TECHNICKY | |
Motor | Hybridní pohon spojuje benzinovou čtyřválcovou osmnáctistovku s elektromotorem. |
Výkon (kW/koní) | Benzinový motor 73 kW, elektromotor 60 kW, celkový výkon hybridního systému je 100 kW/136 koní |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 142/4400 (benzinový motor) a 207 Nm (elektromotor) |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Bezestupňová CVT |
Maximální rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,4 |
Spotřeba paliva (l/100 km) podle výrobce | 3,8 město/3,8 mimo město/ 3,8 kombinace |
Emise CO2 | 89 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4245/1760/1510 |
Rozvor (mm) | 2600 |
Provozní hmotnost (kg) | 1455 |
Objem kufru (l) | 279 |
Pramen: Toyota
Čtěte také:
Test Škody Roomster Greenline – za eko se platí
Test Volkswagenu Golf 1,6 TDI Blue Motion: velmi úsporný kombík