Domů > Spodní články

Auto a dům: symbióza začíná, elektromobil pohání myčku i televizi


velikost textu:
     
23.února 2011 00:00
 
Spojení auta a lidského obydlí už nebude spočívat jen v garáži nebo přístřešku pro zaparkování. Blížící se nástup elektromobilů přináší s sebou také první projekty, které spojují auto s domácností. Domy v Rakousku či Japonsku začínají používat energii z baterií auta na elektřinu k pohonu praček, myček i televizí.

Mitsubishi, Toyota
Auto se napojí do elektrické sítě domu a zásobuje energií osvětlení, vysavač i pračku 

 

Auto na elektřinu se v budoucnu stane pevnou součástí domácnosti. Alespoň podle tvrzení těch, kteří už nyní zkoušejí, jak by taková symbióza mohla fungovat.

Například designér Matthias Horx si nedaleko Vídně postavil dům, o němž sám říká, že je futuristický: „Mobilita stále více srůstá s domácností,“ řekl německému deníku die Welt.

Každé elektroauto nebo hybridní vůz s dobíjecí baterií najde u domu nebo v jeho garáži svou čerpací stanici. Dnes obvyklé čerpací pistole zastoupí prodlužovačky a zásuvky.

Matthias Horx nazval svůj projekt Future Evolution House, který rozhodně nechce zůstat jen u garáže jako čerpací stanice. Sám u domu parkuje hybridní Toyotu Prius s možností dobíjení baterií a norské, čistě elektrické vozítko Think. 

Auto pohání vítr a slunce

V Německu i Rakousku jsou stále samozřejmější pokrývkou střech fotovoltaické články. Vyrábějí elektřinu, která se buď přímo spotřebovává ohřevem vody nebo slouží k vytápění, anebo se předává do sítě.

Elektroauto zaparkované v garáži nebo před domem však má k dispozici akumulátory - místo pro uložení vyrobené energie. Tu často spotřebuje samotné auto.

Ale také ji může vrátit do domu a dát ji k dispozici domácím spotřebičům. Jedno z prvních elektrických aut na trhu, Citroën C-Zero, má baterie z kapacitou 16 kWh. Moderní televize přitom spotřebuje za hodinu provozu okolo 0,1 kW a úsporná lednička vystačí za celý den s 0,6 kW.

Inteligentí síť neboli Smart Grid zkouší půltucet domů v japonském Rokkašu

 

Když například majitel auta ví, že svůj elektromobil nebude v ten či onen den používat, využije energii uskladněnou v bateriích zapnutím televize nebo myčky nádobí.

Akumulátory elektroauta lze použít také k výhodnému skladování tak zvaného nočního proudu. Když elektrárny prodávají proud levněji, lze jej načerpat do baterií, a ten se pak využije v elektrických špičkách, kdy je energie dražší.

Plné využití až s inteligentní sítí

Aby mohly jednotlivé části elektrosoustavy správně a efektivně s energií nakládat a vzájemně si ji vyměňovat, je zapotřebí nasazení tak zvané inteligentní elektrické sítě. Její testování ve Vrchlabí loni oznámila společnost ČEZ.

Konkrétní pokusy propojení domů s elektroauty probíhají v místě zvaném Rokkašo Village v japonské prefektuře Aomori.

Přístřešek pro auto bude mít v budoucnu elektrickou nabíječku a propojení se sítí celého domu

 

Speciální elektrická síť stojící zcela mimo běžné rozvody elektřiny tam používá větrné a fotovoltaické zařízení, které vyrobenou elektřinu ukládá ve speciálních velkých domácích akumulátorech.

Součástí loni rozběhlého projektu je také testování ideálního napojení elektrických vozidel a hybridních modelů plug-in do této inteligentní elektrické sítě.

(buč)

 

Čtěte také:

Srovnání elektromobilu s běžným autem: co je stejné, a co je úplně jinak?

Test Toyoty Auris HSD: hybrid je tichý a úsporný hlavně ve městě 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

1.12.2023 13:21:51
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku