V nové sérii crash testů zklamala terénní Dacia Duster, dobře si vedla elektroauta

Peklem nových nárazových zkoušek Euro NCAP prošel elektromobil Mitsubishi i-MiEV. Odvezl si čtyři hvězdičky a jeho ohodnocení platí i pro spřízněné Citroën C-Zero a Peugeot iOn, které mají stejný technický základ.
Michael van Ratingen z Eruo NCAP k tomu uvedl: „Automobilka Mitsubishi ukázala, že vůz poháněný energií z baterie může být stejně bezpečný jako jiná auta.“ Výsledy crash testů Euro NCAP předznamenala i nedávná nárazová zkouška Mitsibishi i-MiEV organizovaná evropskými automotokluby.
Technici Euro NCAP ho vystavili stejným nárazovým zkouškám jako vozy s běžnými spalovacími motory. Navíc u něj po nárazech zkoumali, jestli správně zafungoval systém, který při nehodě odpojí baterii od ostatních součástí vozu. U Mitsubishi i-MiEV žádné riziko od baterie, zejména požár ani poranění proudem, nehrozí.
Crash test elektroauta to nemá o nic snazší než běžný vůz. Navíc absolvuje po nárazech kontrolu bezpečného odpojení baterie od dalších částí vozu.
Dacia Duster s tradičním motorem a karoserií vhodnou i pro jízdu v terénu dopadla při hodnocení hůř. Zkušební komisi svými třemi hvězdami Dacia nepřesvědčila, že to myslí s bezpečností úplně vážně. Zejména vadily nedostatky v oblasti ochrany chodců a chudá výbava inteligentní elektronikou, která napomáhá bezpečné jízdě.
Organizace Euro NCAP se pozastavuje nad tím, že u modelu značky Dacia, která patří Renaultu, se pro bezpečnost nedělá víc. Jak dříve testovaný model rumunské automobilky Logan /2005), tak Sandero (2008) získaly v crash testech také jen pro třech hvězdách.
Mateřský koncern Renault přitom vyrábí auta pověstná svou bezpečností, řada z jeho modelů si odvezla z crash testů plný počet hvězd. Už v základní výbavě mají často stabilizační systém ESP a šestici airbagů.
Velkého Dustera zahanbil podstatě drobnější vůz Hyundai ix20. Auto s vyšší karoserií je dvojčetem modelu Kia Venga testované vloni, oba získaly v crash testech Euro NCAP pět hvězdiček .
Stejně jako Kia Venga loni, která je dvojčetem letos testovaného Hyundai ix20, získal korejský vůz pět hvězdiček
Se ctí si v crash testech počínaly také dva módní modely Nissan Juke a Mitsubishi ASX. Auta s robustní karoserií, která můžou mít pohon dvou a v dražších verzích i čtyř kol, získala také po pětici hvězdiček.
Komise Euro NCAP mimo jiné oceňuje technické novinky v autech, které pomáhají bezpečnosti na silnicích. První cenou udělenou v letošním roce odměnila Infiniti FX za systém, který rozpozná, že auto náhle vybočilo z jízdního pruhu a který vůz do kýženého směru zase vrátí.
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - ÚNOR 2011 | ||||||
Auto | Počet hvězd | Body celkem | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
BMW X1 | 5 | 101 | 87 | 86 | 64 | 71 |
Citroën C-Zero | 4 | 87 | 73 | 78 | 48 | 86 |
Dacia Duster | 3 | 77 | 74 | 78 | 28 | 29 |
Hyundai ix20 | 5 | 102 | 89 | 85 | 64 | 71 |
Mitsubishi ASX | 5 | 96 | 86 | 78 | 60 | 71 |
Mitsubishi i-MiEV | 4 | 87 | 73 | 78 | 48 | 86 |
Nissan Juke | 5 | 91 | 87 | 81 | 41 | 71 |
Peugeot iOn | 4 | 87 | 73 | 78 | 48 | 86 |
Pramen: Euro NCAP
Martin Urban
Čtěte také:
SUV si v crash testech často nevedou nejlépe
Test Dacie Duster 1,6 4x4: teréňák za cenu malého auta
Crash test elektroauta potvrdil jeho bezpečí, nehrozí ani poranění proudem