Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší

Tradiční srovnávací test se letos zaměřil na čtrnácti- a patnáctipalcová kola. Jeho výsledky přijdou vhod většině českých řidičů.
Pláště s touto velikostí kupují majitelé dvou v Česku nejprodávanějších vozů - Škody Fabia i Octavia. Ale také celé řady dalších hojně kupovaných modelů nejrůznějších značek, ať už jde o zástupce třídy malých aut, nebo nižší střední kategorie.
Ve skupině letních pneumatik s rozměrem 175/65 R14 se objevila také v tuzemsku oblíbená guma Barum Brillantis 2. Mezi 17 porovnávanými plášti skončila uprostřed, její celkový výsledek zní: „uspokojivá“.
Nejlepší výrobky dostaly v testu známku o stupeň lepší - „dobrou“. Právě pneumatiky s těmito známkami (dobrá a uspokojivá) radí ADAC kupovat. Od výrobků s horšími výsledky by se motoristé měli držet dále.
Otrokovickou barumku hodnotí test jako dobrou na suchu, ale s lehkými slabinami na mokré vozovce.
Testy letních pneumatik se konají na speciálních polygonech v jižních zemích
Rozdíl mezi vůbec nejlepší letní pneumatikou ve skupině čtrnáctipalcových plášťů a nejhorší ukazuje autoklub na brzdné dráze naměřené na mokré silnici.
Zatímco auto obuté do gum Continental ContiPremiumContact 2 zabrzdilo po 58 metrech, vůz s pneumatikami Dayton D110 zůstal stát až po 80 metrech.
Anebo jinak: Když auto obuté do „kontinentálek“ už z rychlosti 80 km/h zcela zabrzdilo a stojí, druhý vůz na pláštích Dayton stále ještě jede rychlostí skoro 47 km/h.
Testy ADAC a dalších autoklubů hodnotí u letních pneumatik jejich chování na suché silnici, na mokru, měří hluk, rychlost opotřebení i vliv na spotřebu paliva.
„Jen tímto způsobem vznikne komplexní obrázek o vlastnostech testovaných modelů,“ říká v hodnocení k testu Friedrich Eppel z rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na testu podílel.
reklama
Druhou skupinu srovnávaných letních pneumatik vytvořily výrobky s rozměrem 195/65 R15.
Nejvyváženější vlastnosti v této části testu představila sada letního obutí Vredestein Sportrac 3. Naopak nejhorších výsledků dosáhla trojice Sava Intensa HP, Point S Summerstar 2 a Chengshan CSR 66.
Čínský výrobek Chengshan zcela propadnul při zkouškách na mokré silnici, zato v testu rychlosti opotřebení startovnímu poli vládnul.
Bezpečnost je však v tomto případě důležitější než doba, za jakou se pneumatika sjede.
Chengshan navíc mate zákazníky tím, že tento letní plášť nese na bočnici označení M+S určené zimním pneumatikám.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 175/65 r 14 t | ||||||
Pneumatika | Celkem | Sucho | Mokro | Hluk | Spotřeba | Opotřeb. |
Podíl na výsledku (%) | 20 | 40 | 10 | 10 | 20 | |
Continental ContiPremium Contact 2 | **** | 1,5 | 2,0 | 3,0 | 1,9 | 2,5 |
Uniroyal RainExpert | **** | 2,0 | 2,1 | 3,2 | 2,2 | 1,8 |
Michelin Energy Saver | **** | 1,8 | 2,5 | 3,3 | 1,9 | 1,5 |
Hankook Optimo K715 | **** | 1,9 | 2,4 | 3,3 | 1,9 | 1,8 |
Semperit Comfort-Life 2 | **** | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,3 | 2,3 |
Apollo Amazer 3G Maxx | *** | 1,5 | 2,1 | 3,4 | 2,4 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P1 | *** | 1,6 | 2,7 | 2,7 | 1,5 | 2,3 |
Firestone Multihawk | *** | 1,5 | 2,7 | 3,5 | 2,3 | 1,8 |
Kumho Solus KH17 | *** | 1,7 | 2,9 | 2,7 | 2,0 | 2,0 |
Barum Brillantis 2 | *** | 1,8 | 2,6 | 3,5 | 1,9 | 2,3 |
Fulda EcoControl | *** | 1,8 | 2,9 | 3,1 | 2,2 | 1,8 |
Goodyear Dura Grip | *** | 1,8 | 3,0 | 2,9 | 1,9 | 1,8 |
Dunlop SP StreetRespons | *** | 1,6 | 3,0 | 3,3 | 2,2 | 2,0 |
Sava Perfecta | ** | 1,9 | 3,8 | 3,7 | 2,3 | 1,5 |
Kleber Dynaxer HP 3 | ** | 2,1 | 3,8 | 3,3 | 1,9 | 1,8 |
Debica Passio 2 | ** | 2,6 | 3,9 | 3,7 | 2,1 | 1,5 |
Dayton D110 | * | 2,2 | 5,5 | 3,5 | 2,1 | 1,3 |
VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 195/65 r 15 V | ||||||
Pneumatika | Celkem | Sucho | Mokro | Hluk | Spotřeba | Opotřebení |
Podíl na výsledku (%) | 20 | 40 | 10 | 10 | 20 | |
Vredestein Sportrac 3V | **** | 1,8 | 2,0 | 3,5 | 2,4 | 1,5 |
Bridgestone Ecopia EP 150 | **** | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 1,9 | 2,5 |
Nokian V | **** | 1,7 | 2,0 | 3,1 | 2,3 | 2,5 |
Maloya Lugano | **** | 1,9 | 2,5 | 3,6 | 2,5 | 1,0 |
Continental ContiPremium Contact 2 | **** | 1,6 | 2,3 | 3,4 | 1,7 | 2,5 |
Dunlop SP Sport Fastresponse | **** | 1,6 | 2,4 | 3,6 | 1,8 | 2,5 |
Semperit Speed-Life | **** | 1,9 | 2,5 | 3,3 | 1,9 | 2,5 |
Michelin Engergy Saver | *** | 1,7 | 3,1 | 3,1 | 2,0 | 0,8 |
Firestone TZ300 | *** | 1,5 | 2,7 | 3,3 | 2,3 | 1,8 |
Pirelli Cinturato P1 | *** | 1,7 | 2,9 | 3,1 | 1,5 | 1,8 |
Hankook KinERGY Eco K425 | *** | 1,9 | 3,1 | 3,0 | 1,6 | 1,5 |
Goodyear EfficientGrip | *** | 1,8 | 3,1 | 3,3 | 1,8 | 2,3 |
Falken ZIEX ZE912 | *** | 1,8 | 3,2 | 3,1 | 2,2 | 2,8 |
Sava Intensa HP | ** | 2,5 | 3,6 | 3,1 | 2,4 | 2,3 |
Point S Summerstar 2 | ** | 2,5 | 3,6 | 4,4 | 2,2 | 1,8 |
Chengshan CSR66 | * | 2,0 | 5,5 | 3,4 | 2,2 | 0,6 |
HODNOCENÍ | |
Velmi dobrá | ***** |
Dobrá | **** |
Uspokojivá | *** |
Dostatečná | ** |
Nedostatečná | * |
Poznámka: Známka "velmi dobrá" má rozpětí 0,5-1,5, "dobrá" 1,6-2,5, "uspokojivá" 2,6-3,5, "dostatečná" 3,6-4,5 a nedostatečná 4,6-5,5
Pramen: ADAC
Čtěte také:
Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost
Test letních pneumatik: Levné pláště špatně brzdí na mokru
Mít vpředu nové pneumatiky a vzadu jeté představuje velké riziko