Domů > Spodní články

Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší


velikost textu:
     
25.února 2011 00:00
 
Většina z porovnávaných pneumatik určených na letní měsíce svou roli zvládne, ale nejhorší v testech mohou zavinit nehodu - takový je výsledek srovnávacích zkoušek několika evropských autoklubů v čele s německým ADAC. Důkazem je rozdílný výsledek při zkouškách na mokré silnici, kde nejhorší obutí zastavilo auto o 22 metrů dále než stejný vůz, jehož kola se silnicí spojovala sada vítězných gum.

ADAC
Největší díl důležitosti leží při testu letních pneumatik na zkouškách na mokré silnici. Tam se pozná, jak je obutí bezpečné. 

 

Tradiční srovnávací test se letos zaměřil na čtrnácti- a patnáctipalcová kola. Jeho výsledky přijdou vhod většině českých řidičů.

Pláště s touto velikostí kupují majitelé dvou v Česku nejprodávanějších vozů - Škody Fabia i Octavia. Ale také celé řady dalších hojně kupovaných modelů nejrůznějších značek, ať už jde o zástupce třídy malých aut, nebo nižší střední kategorie.

Ve skupině letních pneumatik s rozměrem 175/65 R14 se objevila také v tuzemsku oblíbená guma Barum Brillantis 2. Mezi 17 porovnávanými plášti skončila uprostřed, její celkový výsledek zní: „uspokojivá“.

Nejlepší výrobky dostaly v testu známku o stupeň lepší - „dobrou“. Právě pneumatiky s těmito známkami (dobrá a uspokojivá) radí ADAC kupovat. Od výrobků s horšími výsledky by se motoristé měli držet dále.

Otrokovickou barumku hodnotí test jako dobrou na suchu, ale s lehkými slabinami na mokré vozovce.

Testy letních pneumatik se konají na speciálních polygonech v jižních zemích

 

Rozdíl mezi vůbec nejlepší letní pneumatikou ve skupině čtrnáctipalcových plášťů a nejhorší ukazuje autoklub na brzdné dráze naměřené na mokré silnici.

Zatímco auto obuté do gum Continental ContiPremiumContact 2 zabrzdilo po 58 metrech, vůz s pneumatikami Dayton D110 zůstal stát až po 80 metrech.

Anebo jinak: Když auto obuté do „kontinentálek“ už z rychlosti 80 km/h zcela zabrzdilo a stojí, druhý vůz na pláštích Dayton stále ještě jede rychlostí skoro 47 km/h.

Testy ADAC a dalších autoklubů hodnotí u letních pneumatik jejich chování na suché silnici, na mokru, měří hluk, rychlost opotřebení i vliv na spotřebu paliva.

„Jen tímto způsobem vznikne komplexní obrázek o vlastnostech testovaných modelů,“ říká v hodnocení k testu Friedrich Eppel z rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na testu podílel.

reklama

 

Druhou skupinu srovnávaných letních pneumatik vytvořily výrobky s rozměrem 195/65 R15.

Nejvyváženější vlastnosti v této části testu představila sada letního obutí Vredestein Sportrac 3. Naopak nejhorších výsledků dosáhla trojice Sava Intensa HP, Point S Summerstar 2 a Chengshan CSR 66.

Čínský výrobek Chengshan zcela propadnul při zkouškách na mokré silnici, zato v testu rychlosti opotřebení startovnímu poli vládnul.

Bezpečnost je však v tomto případě důležitější než doba, za jakou se pneumatika sjede.

Chengshan navíc mate zákazníky tím, že tento letní plášť nese na bočnici označení M+S určené zimním pneumatikám.

Petr Buček 
 

 VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 175/65 r 14 t

PneumatikaCelkemSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřeb.
Podíl na výsledku (%) 20401010 20 
Continental ContiPremium Contact 2 ****1,52,0 3,0 1,9 2,5 
Uniroyal RainExpert ****2,0 2,1 3,2 2,2 1,8 
Michelin Energy Saver  ****1,8 2,5 3,3 1,9 1,5 
Hankook Optimo K715  ****1,92,4 3,3 1,9 1,8 
Semperit Comfort-Life 2  ****2,12,5 3,3 2,3 2,3 
Apollo Amazer 3G Maxx  ***1,5 2,1 3,4 2,4 2,8 
Pirelli Cinturato P1  ***1,62,7 2,7 1,5 2,3 
Firestone Multihawk  ***1,5 2,7 3,5 2,3 1,8 
Kumho Solus KH17  ***1,72,9 2,7 2,0 2,0 
Barum Brillantis 2  ***1,82,6 3,5 1,9 2,3 
Fulda EcoControl  ***1,82,9 3,1 2,2 1,8 
Goodyear Dura Grip  ***1,8 3,0 2,9 1,9 1,8 
Dunlop SP StreetRespons  ***1,6 3,0 3,3 2,2 2,0 
Sava Perfecta  **1,9 3,8 3,7 2,3 1,5 
Kleber Dynaxer HP 3  **2,1 3,8 3,3 1,9 1,8 
Debica Passio 2  **2,6 3,9 3,7 2,1 1,5 
Dayton D110  * 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3 
 

 VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 195/65 r 15 V

Pneumatika CelkemSucho Mokro Hluk Spotřeba Opotřebení 
Podíl na výsledku (%)  20 40 10 10 20 
Vredestein Sportrac 3V  ****1,8 2,0 3,5 2,4 1,5 
Bridgestone Ecopia EP 150  ****1,6 2,2 2,8 1,9 2,5 
Nokian V  ****1,7 2,0 3,1 2,3 2,5 
Maloya Lugano  ****1,9 2,5 3,6 2,5 1,0 
Continental ContiPremium Contact 2  ****1,6 2,3 3,4 1,7 2,5 
Dunlop SP Sport Fastresponse  ****1,62,4 3,6 1,8 2,5 
Semperit Speed-Life  ****1,9 2,5 3,3 1,9 2,5 
Michelin Engergy Saver  *** 1,7 3,1 3,1 2,0 0,8 
Firestone TZ300  ***1,5 2,7 3,3 2,3 1,8 
Pirelli Cinturato P1  ***1,7 2,9 3,1 1,5 1,8 
Hankook KinERGY Eco K425  ***1,9 3,1 3,0 1,6 1,5 
Goodyear EfficientGrip  *** 1,8 3,1 3,3 1,8 2,3 
Falken ZIEX ZE912  ***1,8 3,2 3,1 2,2 2,8 
Sava Intensa HP  **2,5 3,6 3,1 2,4 2,3 
Point S Summerstar 2  **2,5 3,6 4,4 2,2 1,8 
Chengshan CSR66  *2,0 5,5 3,4 2,2 0,6 

 HODNOCENÍ

 Velmi dobrá *****
 Dobrá ****
 Uspokojivá ***
 Dostatečná **
 Nedostatečná *

Poznámka: Známka "velmi dobrá" má rozpětí 0,5-1,5, "dobrá" 1,6-2,5, "uspokojivá" 2,6-3,5, "dostatečná" 3,6-4,5 a nedostatečná 4,6-5,5

Pramen: ADAC

 

Čtěte také:

Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost

Test letních pneumatik: Levné pláště špatně brzdí na mokru 

Mít vpředu nové pneumatiky a vzadu jeté představuje velké riziko 



Diskuse

 
 
Ondrej - test
ted sem dojel Sava intensa UHP prilnavost 100% a to i na mokru ...

Celkem 1 příspěvků, poslední 5.10.2011 18:18:41.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

5.6.2023 1:52:02
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku