Ideální okamžik pro přezutí pneumatik neexistuje

Zimní pneumatiky nejsou stavěné na teplé počasí. Mají delší brzdnou dráhu, auto ztrácí dobré jízdní vlastnosti a pláště na zimu se na teplém asfaltu rychleji opotřebují.
Každý se však se svým vozem pohybuje v jiném prostředí, ideální rada pro všechny tak neexistuje. Kdo bydlí na horách, nebo na ně pravidelně jezdí, neudělá chybu, když s přezutím počká do Velikonoc.
Řidiči jezdící jen v nížinách, možná už přezuli, nebo se právě na návštěvu pneuservisu chystají.
Předpověď počasí je přitom nakloněna přezutí pneumatik. „Duben bude podle předpovědi teplotně nadprůměrný,“ říká Petr Dvořák z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Nejspolehlivější je předpověď pro první dekádu měsíce a ta říká, že denní teploty budou v průměru 13 až 19 stupňů Celsia, noční se budou pohybovat mezi dvěma a osmi stupni.
„Na horách mohou být v noci ještě nižší, ale jsou místa, kde klesnou teploty pod bod mrazu i v červenci. Já osobně přezutí pneumatik na letní doporučuji už nyní,“ uvádí Petr Dvořák.
Jeho názor podporuje i ta část předpovědi, která se věnuje srážkám. Má jich být málo, takže ani na horách už nejsou pravděpodobné velké chumelenice.
Předpověď počasí na druhou a třetí dekádu dubna už je méně spolehlivá, ČHMÚ v ní odhaduje podobné teploty jako na první část aprílového měsíce.
reklama
Před přezutím na letní pneumatiky je zapotřebí jejich kontrola. Rakouský autoklub ÖAMTC radí nezapomínat na pravidlo 4x4x4.
Gumy by měly mít hloubku dezénu alespoň čtyři milimetry, neměly by být používané déle než čtyři roky a nejlépe je využívat čtyři stejné pneumatiky.
I když zákony umožňují používat pláště s dezénem jen 1,6 mm hlubokým, autoklub před takto opotřebovanými koly varuje. Zvláště mokro a aquaplaning mohou znamenat u málo hlubokého dezénu velké nebezpečí.
(buč)
Čtěte také:
Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím
Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší
Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost