Až se bude psát rok 2050: Jak se změní auto a celá doprava?

Vědci z německého Fraunhoferova institutu mají jasno. Automobily čeká revoluce. Ta se však více zaměří na jejich používání než na auto samotné.
Až se dnešní studenti přiblíží důchodovému věku, budou svým vnukům vyprávět pro ně neuvěřitelné příběhy o tom, jak měli v garáži pět i osm let jeden a ten samý automobil.
Vlastnictví auta bude totiž minulostí. Přežívat bude jen na vesnicích a v malých městech. Větší obce a hlavně metropole přejdou na systém tak zvaného car sharingu.
To znamená, že si lidé auto půjčí jen na dny, kdy auto potřebují. Největší zájem bude přicházet před víkendy.
Kouzlo možná pro řadu lidí dnes nepředstavitelná revoluce na sebe nenechá dlouho čekat.
Říká předpověď počasí, že se blíží slunný víkend a jste sám, nebo jen s manželkou? Proč si nepronajmout Volkswagen Golf kabriolet a neudělat si jednou v létě výlet s větrem ve vlasech?
Anebo vyrážíte s dětmi, ale tentokrát bez hory zavazadel? Pak vám stačí menší SUV, pohon všech kol bude žádaný hlavně v zimě.
V případě početné posádky a zavazadel máte k dispozici prostorný minivan třeba pro sedm cestujících.
Firmy zajišťující car sharing (sdílení aut) budou mít ve svých garážích rozmístěných po celém městě dost velkoprostorových aut, kombíků i klasických pětidveřových aut typu Škoda Fabia. Každý si vždy vybere podle toho, na co auto potřebuje a kolik lidí poveze.
S tím vším souvisí názor vědců z Fraunhoferova institutu v Karlsruhe, že auto pomalu ale jistě ztrácí své výjimečné postavení v srdcích lidí, které mu patřilo od poloviny 20. století.
Stačí vám na víkendový výlet malé auto? Půjčíte si například mini. Když pojede celá rodina, sáhnete po kombíku.
Symbol statusu, symbol vrcholu techniky a pro leckoho sexy symbol to začíná mít těžké hlavně u mladších. Ti se, a to už nejen podle německých badatelů, více zabaví u počítače než v garáži opravováním starého auta.
Šancí auta na přežití coby soukromého majetku je těžko nahraditelný pocit svobody, který lidem dává. A pro řadu lidí také jedinečný pocit z ovládání vozu. Jak už zaznělo, těžko vlastnictví aut zmizí z venkova, kde zavedení car sharingu nebo větší nasazení hromadné dopravy nemá moc šancí.
Hororový scénář pro automobilky
Především mnozí obyvatelé velkých měst, jako je Praha, Brno, Plzeň či Ostrava tuší, že něco není v pořádku. Jejich auto stojí týden v garáži, pak ho na víkend využijí a potom jej vrátí zpět na své místo.
Cena kdysi nového a drahého vozu letí s každým měsícem dolů, stranou je třeba mít peníze na opravy, plánované i neplánované.
Nástup sdílení aut nebo jiné formy půjčování může znamenat velký propad zájmu o nová auta.
V automobilkách nyní plánují různé scénáře vývoje a není bez zajímavosti, že v posledních letech přicházejí například BMW nebo Smart s projekty car sharingu, které samy řídí.
Automobilový dealer ve vašem okolí tak nebude nejspíš už za 40 let nebo dříve auta jen prodávat, ale ve velkém půjčovat. Nový souboj mezi automobilkami je tak možná už na cestě.
Kdo přijde s atraktivnější nabídkou půjčování aut ve velkých městech, bude úspěšný. Pokud bude chtít showroom dále jen prodávat, bude se muset přemístit na venkov, nebo zůstane prázdný.
"Sdílené" auto si objednáte internetem a sám vyzvednete. Obsluha jako v půjčovně není zapotřebí.
Fraunhoferův institut přišel s odhadem: V roce 2050 bude v Německu připadat 250 majitelů aut na tisíc obyvatel. Zatímco dnes je vlastníků dvojnásobek.
Auta se budou sice používat skoro stejně hojně jako dnes, ale lidé je nebudou zahrnovat do svého majetku. Účet za používání auta přijde jednou měsíčně podobně jako dnešní platba za nájem bytu.
Eletromobily a drahé energie
Nezdražuje jen ropa, ale také elektřina, a to sehraje také svou roli při chování lidí. Vlastnění a provoz auta může v příštích letech a desetiletích tak zdražit, že nic jiného než půjčování aut ani nebude myslitelné.
Na silnicích roku 2050 budou jezdit hlavně elektromobily a hybridní auta s možností nabíjení baterií. Dnešní benzinové a naftové motory budou minulostí.
Podle německých vědců bude v autoškole jedním z hlavních předmětů ekonomická neboli ekologická doprava.
Maximální rychlosti v Evropě budou jednotné - na dálnici pojedou auta nanejvýš sto dvacítkou, na okreskách osmdesátkou a v obcích třicítkou.
Že se vám zdá hlavně rychlost 30 km/h pomalá? V sousedním Německu mají tento rychlostní limit už dnes prakticky všechna místa, kde stojí dům vedle domu a kde se pohybují větší počty lidí.
Kdo se rozjede rychleji, než povolují zákony, jeho auto se v roce 2050 automaticky vypne. Auta budou totiž jako dnešní počítače spojená v jedné síti.
Na dlouhých trasách bude však alternativa podobná dnešním rychlovlakům. Auta budou jednotlivými vagónky, navzájem se napojí a pojedou po hlavních dálnicích ve zvláštním pruhu i rychleji než 120 km/h. Řidiči si přitom přečtou zprávy, protože soupravu povede automat, jak to umí už dnešní pražské metro.
Milovníky aut vědci z Karlsruhe uklidňují: I s elektromobilem si užijete hodně zábavy. A tím, že se auta vzdáte ve městě, odpadne pro řadu lidí obvyklá denní dávka stresu.
Petr Buček
Čtěte také:
Blízká budoucnost? Auta komunikují se semafory, pumpou i parkovištěm
Mladí Američané už nestojí tolik o řidičák jako jejich rodiče
Vlak na dálnici - vítejte v budoucnosti