reklama  
 
 
Domů > Spodní články

Test Škody Yeti 1,2 TSI: základní motor jí sedí


velikost textu:
     
17.května 2011 00:01
 
Třetím vozem v testu AutemBezpečně.cz, který měl pod kapotou přeplňovanou dvanáctistovku na benzin, je Škoda Yeti. I tak robustnímu vozu malý motor stačí, pohon na benzin podporuje turbodmychadlo. A k velmi dobrému svezení, jaké Yeti nabízí, není potřeba pohon všech kol.

Martin Urban
Škodu Yeti lze spatřit nejčastěji v bílé, hnědé nebo stříbrné barvě. I červená Corrida, jedna ze tří barev bez příplatku, českému SUV velmi sluší. 


Zájemci o auta typu SUV netouží ve většině případů po redukci převodů pro pomalou jízdu v terénu ani pohonu všech kol. Jde především o image, a toho má maskulinní Yeti vrchovatě. Po tomto voze může zatoužit i trendy rodina, pro kterou je octavia příliš tuctová a minivany moc krabicové.

Testovaný vůz s benzinovým motorem 1,2 TSI nenechá posádku na holičkách v žádné situaci. Nelze posoudit chování na sněhu, tam redakce AutemBezpečně.cz SUV s pohonem předních kol nezkoušela.

Spořivě si počíná na okreskách a relativně úsporně jezdí i ve městě. Na dálnici je rychlý podle toho, jak těžkou nohu má řidič na plynovém pedálu, a od toho se odvíjí i spotřeba benzinu.

Yeti s výkonem 105 koní zážehového turbo motoru polyká dálniční kilometry jako nic. Ochotně jde za plynem, pro bezpečné předjetí je nutno podřadit z šestky na pětku, případně i na čtyřku. Dynamiky má na rozdávání.

Dynamická jízda znamená větší spotřebu, malý motor táhne minimálně 1340 kilo pohotovostní váhy včetně řidiče. Auto se musí poprat s velkým náporem vzduchu kvůli vysoké karoserii.

ŠKODA YETI 1,2 TSI - BEZPEČNOST A CENA

Crash testy Euro NCAPŠkoda Yeti získala pět hvězdiček (více o crash testu Euro NCAP).
Airbagy4 airbagy v základní výbavě Yeti - čelní a boční vpředu. Hlavové airbagy v této výbavě za 10 000 Kč, hlavové s bočními vzadu za 17 000 Kč, kolenní za 5000 Kč.
ESPV základní výbavě.
IsofixZadní krajní sedadla mají isofixové úchyty.
CenaS testovaným motorem 1,2 TSI stojí od v základní výbavě Yeti 362 800 korun, už v tomto základu je možné mít 4x4 s motorem 2,0 TDI za 463 800 Kč.

Poznámka:  květen 2011

Na SUV má benzinový motor příznivou spotřebu

Při dálničních štrekách průměrná spotřeba kolísala. Většinou palubní počítač ukazoval průměr 8,2 litru na sto kilometrů.

Při důslednějším hlídání ručičky rychloměru v předepsaných mezích, kdy vůz po dálnici plul klidně rychlostmi mezi 110 a 130 km/h, klesla průměrná spotřeba na 7,5 litru. Potěchou pro peněženku byla jízda po pražském okruhu předepsanou osmdesátkou, vůz se odvděčil „dieselovu“ spotřebou do 5,5 litru.

Ve městě záleží opět na intenzitě provozu. Popojíždění mezi neseřízenými semafory v Praze, které nutí každých pár desítek metrů zastavit, spotřebu vyžene nad osm litrů. Jakmile je prostor a vůz má plynulejší dráhu, ustálí se jeho žízeň na 7 litrech naturalu, což je na městský režim velmi dobré.

Stájoví příbuzní s motorem stejného objemu s přeplňováním, kteří prošli testy AutemBezpečně.cz dříve, na tom byli se spotřebou ještě lépe než Yeti. Ten absolvoval test s celkovou průměrnou spotřebu osm litrů benzinu na 100 km.

Fabia testovaná v létě 2010 měla slabší verzi s 85 koni maximálního výkonu. V testu žádala kolem šesti litrů na sto kilometrů dálnice, ve městě chtěla o litr víc, na okreskách jezdila za čtyři a půl litru.

Před časem testovaná Škoda Octavia se stejným motorem, který poháněl Yetiho, měla spotřebu v průměru šest litrů.

Světlá výška 18 centimetrů umožňuje yetimu i s pohonem pouze předních kol zdolat nekvalitní cesty

 

Na dálnici, kde je Yeti nejžíznivější, se projevil výrazný hluk, který tvoří vzduch obtékající rychle jedoucí vůz. Je patrný už zhruba od 110 km/h.

Vysoká karoserie má ale také své klady. I v autě s rozvorem dlouhým jen 2578 mm je například možné zdárně manipulovat s dětskými autosedačkami právě díky velkorysému místu pod střechou. Průměrně vzrostlým lidem nad hlavou zbývá i 20 centimetrů volného prostoru.

Yetiho vysokou karoserii ocení i vyložení dlouháni. Do testovaného vozu se posadil 207 cm vysoký ligový volejbalista. Za volantem si liboval: „Už dlouho se mi nestalo, aby mi na řidičově sedadle zbývalo nad hlavou ještě pět centimetrů,“ chválil prostor Jiří Stružinský.

„Potěšil mě rozsah nastavení volantu na výšku i podélně. Málokdy si dokážu se svými víc než dvěma metry za volantem najít pozici, která mi vyhovuje,“ pokračuje Jiří Stružinský, který se na místě řidiče dokázal pohodlně uvelebit. Na zadním sedadle za ním by ovšem cestující trpěl nedostatkem místa pro kolena. 

ŠKODA YETI 1,2 TSI - HODNOCENÍ

PřednostiŠkoda Yeti je SUV za přijatelné peníze. Má skvělé jízdní vlastnosti a bravurně se ovládá. Majitel s ní získává prestižní vůz, má být na co pyšný. Kdo není líný a je ochotný sklápět a vyjímat zadní sedačky, aby vůz pobral víc zavazadel, tomu může yeti sloužit i jako rodinný vůz.
SlabinyPokud slouží yeti rodině s menšími dětmi, ty mohou mít problém s nastupováním, sedačky jsou hodně vysoko nad chodníkem. Základní benzinová dvanáctistovka je ve Škodě Yeti o něco žíznivější než v octavii.

Pramen: AutemBezpečně.cz

Jízdní vlastnosti jako octavia

Jízda ve Škodě Yeti se příliš neliší od běžného sedanu či hatchbacku své třídy. Řidič cítí, že v zatáčkách má vyšší karoserie tendenci se naklonit, ale právě pouze u tendence zůstane.

Auto v zatáčkách sedí, víceprvkové zavěšení vzadu drží kola přilepené na silnici. Vůz při přejíždění výmolů a příčných nerovností jedinkrát nezaváhal.

Jistotu jízdy na okreskách a dálnicích doplňuje praktičnost při parkování. Velký rejd a karoserie dlouhá jen 422 cm umožňují vtěsnat se i do krátkých proluk mezi zaparkovanými auty, s malým poloměrem otáčení vozu (10,3) pak Yeti manévruje hravě všemi směry.

Odpružení je tvrdší, u testovaného vozu dáno patrně velkými litými koly se 17palcovým ráfkem. Ani tato kola ale posádku nijak nevytřásla při přejezdech tramvajových kolejí předepsanou padesátkou.

Pokud vůz neuhání po dálnici, je v autě klid, benzinový motor není při zastavení na křižovatce vůbec slyšet. Jako kdyby Yeti 1,2 TSI oplýval systémem start-stop, který na krátkou dobu vypíná motor na křižovatkách. Jen je tento vynález spořící palivo součástí pouze výbavy Greenline s motorem 1,6 TDI.

Složený kočárek typu golfové hole se do kufru vejde, za ním zbývá místo na menší batohy a tašky

 

Škoda Yeti svým vzezřením terénního vozu a designově vycizelovanou karoserií vyhoví zejména mladým párům. Rodiny si ho taky užijí, ale s kompromisem nevelkého kufru se základním objemem 416 litrů.

Do kufru se všelicos vejde, například kočárek typu velké golfové hole do něj na šířku v pohodě zapluje. A zbude i místo pro batohy a tašky na výlet.

Zabalit do kufru rodinnou bagáž na týdenní dovolenou by už mohl být problém. Nemluvě o přepravě dětských kol, koloběžek, odrážedel, které se na střešní nosiče nedávají. Pokud si rodina zvolí za rodinný vůz Yetiho, bude radno si pro takové příležitosti pořídit střešní box.

Potřebné místo v kufru může zčásti suplovat možnost posunutí zadních krajních sedadel dopředu. Pak se ale posádka vzadu ochudí o prostor pro nohy, protože k opěradlům předních sedadel je blízko. Místo pro nohy také ubírá středový tunel a box mezi předními sedadly.

Více prostoru posádka získá, když vyndá jedno ze zadních sedadel, prostřední je užší než krajní dvě. Pokud v autě necestuje pět osob, je ideální cestovat právě bez prostřední části sedadla vzadu, na jeho místo mohou přijít třeba dva velké batohy nebo tašky položené na sebe.

Manipulace se zadními sedadly je vcelku snadná, je ale nutné připravit se na jejich váhu. Prostřední má (váženo na domácí osobní digitální váze) 12,5 kg, plnohodnotné krajní sedačky váží každá 17,6 kg. S vyndanými zadními sedačkami objem zavazadlového prostoru naroste na 1760 litrů.

Pokud pro přepravu bagáže stačí zadní sedadla jen odklopit, pak objem pro náklad činí 1580 litrů. Variabilitou zadních sedadel a zejména možností jejich úplného vyjmutí je Yeti mezi auty SUV unikátní.

Martin Urban

ŠKODA YETI 1,2 TSI - TECHNICKY

MotorBenzinový přeplňovaný čtyřválec
Výkon (kW/koní)77/105
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)175/1550-4100
Poháněná kolaPřední
PřevodovkaManuální šestistupňová
Maximální rychlost (km/h)175
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,8
Spotřeba paliva (l/100 km)

7,6 město/5,9 mimo město/ 6,4 kombinace

Emise CO2149 g/km kombinace
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)4223/1793/1691
Rozvor (mm)2578
Pohotovostní hmotnost (kg)1340
Objem kufru (l)405-510/1580 s odklopenými sedadly/1760 s vyjmutými sedadly 

Pramen: Škoda Auto


Jak si Škoda Yeti povede na trhu s ojetinami?

Škoda Yeti byla českými zákazníky přijata velmi dobře. Ihned po uvedení na trh ovládla ve svém segmentu prodejní žebříčky. Oblíbenost tohoto modelu se projevuje i ve vztahu k zůstatkovým hodnotám, svoji hodnotu si Yeti drží velmi dobře.

Podle analýz EurotaxGlass´s Czech s.r.o. je nejoblíbenějším výbava Experience, na druhém místě Ambition a potom Active.

Nejvíce zákazníků, zhruba 60 %, se rozhodne pro Škodu Yeti s naftovým motorem 2,0 TDI. Tento dvoulitr je v nabídce ve třech výkonových verzích, na výběr je mezi pohonem předních nebo všech kol.

Verzi Greenline pohání menší vznětový motor 1,6 TDI s pohonem pouze předních kol. Zákazníci kupující Škodu Yeti s dieselovým motorem volí většinou pohon 4x4 (přibližně 60%).

Naopak 80 procent těch, co kupují Yetiho s benzinovým motorem, volí většinou pohon předních kol. Zde jsou v nabídce přeplňované motory TSI v objemech 1,2 a 1,4 s pohonem předních kol a motor 1,8 TSI ve verzi 4x4.

Přehled zůstatkových hodnot vybraných modelů Škoda Yeti

MOTOR A VÝBAVA

NOVÝ VŮZ

ZŮSTATKOVÁ HODNOTA

1.2 TSI Active

402 800 Kč

204 319 Kč

1.2 TSI Ambition

463 800 Kč

234 031 Kč

1.2 TSI Experience

493 800 Kč

248 677 Kč

1.8 TSI 4x4 Active

543 800 Kč

272 974 Kč

1.8 TSI 4x4 Ambition

604 800 Kč

300 512 Kč

1.8 TSI 4x4 Experience

634 800 Kč

313 041 Kč

2.0 TDI 4x4 (81 kW) Active

503 800 Kč

255 683 Kč

2.0 TDI 4x4 (81 kW) Ambition

564 800 Kč

280 953 Kč

2.0 TDI 4x4 (103 kW) Exper.

654 800 Kč

331 846 Kč

Poznámka: Všechny hodnoty odpovídají vozům s manuální převodovkou ve stáří 36 měsíců a s 60 000 najetými kilometry.

Alexandr Jordanov, EurotaxGlass´s Czech s.r.o.


reklama

Uchvátilo vás testované SUV od Škodovky? Navštivte nabídku automobilů Škoda Yeti.


 

Čtěte také:

Test Dacie Duster 1,6 4x4: teréňák za cenu malého auta

Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík

Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý

Test Subaru Forester 2,0D: komfortní cestovatel spíš na dálnici než do města

Test sedmimístného Nissanu Qashqai 2,0 dCi: rodinné SUV


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

23.9.2017 22:11:10
reklama
  reklama