Které auto nejlépe samo brzdí? Srovnávací test vyhrálo Volvo

Termín nouzový brzdový asistent by měli řidiči začlenit do svého slovníku. Vše nasvědčuje tomu, že se tento bezpečnostní prvek prokousává do běžné výbavy auta.
„Při nebezpečných situacích sehraje roli každý kilometr rychlosti, o který auto zpomalí,“ říká Friedrich Eppel z rakouského autoklubu ÖAMTC.
Novinka se hodí například tehdy, když se řidič nevěnuje volantu na sto procent, nebo když špatně odhadne rychlosti jiných vozů a jeho auto by mělo zezadu vrazit do jiného.
Podle rakouského autoklubu ÖAMTC je po ESP systém nouzového brzdění druhým největším přínosem pro bezpečnost moderních automobilů.
Volvo V60 funguje výborně a navíc i zastaví
Německý a rakouský autoklub porovnaly šest aut s tímto systémem.
Test sledoval, jak jejich brzdové systémy zareagují na stojící nebo pomaleji se pohybující auto. Ale také to, jak varují řidiče před blížícím se střetem.
„Všechny testované asistenty nouzového brzdění výrazně snižují následky nehod způsobené najetím do jiného auta,“ říká v komentáři k testu Friedrich Eppel z ÖAMTC.
Přesto měl test vítěze. Stalo se jím Volvo V60. „U Volva V60 dochází nejen ke snížení nárazové energie samotným brzděním, ale u nízkých městských rychlostí umí jeho City-Safety-System úplně nehodám zabránit,“ uvádí Friedrich Eppel.
Na nebezpečí nárazu upozorňují řidiče zvukové signály, ale také grafické symboly na přístrojové desce
Dříve než se automatický brzdový systém ve volvu spustí, varuje řidiče jasně a s dostatečným předstihem před nebezpečím. Když osoba za volantem nezareaguje, přebírá brzdění automatika.
Druhé a třetí místo v testu patří vozům Mercedes CLS a Audi A7. Oba dokázaly v testu snižovat rychlost auta ještě více než vítězné Volvo S60.
Na rozdíl od švédského vozu však neumí při městských rychlostech zcela zastavit a úplně zamezit nárazu. Mercedes i Audi však už letos chtějí představit další novinky u svých automatických brzd.
Další příčka patřila mezi půltuctem srovnávaných aut Volkswagenu Passat. Jeho Front Assist, jak systém nouzového brzdění německá automobilka pojmenovala, umí podobně jako testované volvo samo od sebe úplně zastavit při rychlostech do 30 km/h.
V testu však u Volkswagenu Passat špatně fungovalo varování řidiče, které předchází automatickému zásahu brzd. Buď přicházelo pozdě, nebo dokonce vůbec.
Pozadu jsou BMW a Infiniti
V poli poražených zůstala v testu dvojice BMW řady 5 a Infiniti M37S.
Vůz bavorské značky zpomaloval sám od sebe v porovnání s ostatními docela málo, a následný střet tak měl větší následky než u lépe umístěných aut. Nepohybující se překážky dokonce testované BMW zcela přehlíželo.
BMW řady 5 brzdilo málo, náraz do překážky zastupující jiné auto byl příliš silný
Infiniti podobně jako BMW nedostatečně zpomalovalo před nárazem a navíc řidiče špatně upozorňovalo na možnou kolizi.
Takové varování přichází většinou formou zvukových a optických signálů, nebo chvěním brzdového pedálu.
U japonského infiniti konstruktéři použili varování řidiče protitlakem pedálu plynu. Nápad v testu sklidil pochvalu, ale zároveň si prý žádá další vylepšení.
Autoklub ÖAMTC i přes určité nedostatky nový systém pro nouzové brzdění chválí. Ani v jednom z testovaných aut nedocházelo během testu k vyloženě chybným reakcím, kdy by auto například začalo brzdit samo od sebe bezdůvodně.
Ke sledování okolí používají automobilky různé technologie - ke slovu přichází laser, kamery nebo radary umístěné na předních náraznících, ale také na čelních sklech vozů.
Petr Buček
Čtěte také:
Test potvrdil, že chytré tempomaty s radarem předcházejí nehodám
Převratný systém chránící chodce má své mouchy: je pomalý a špatně vidí
Deset nových technologií oceněných Euro NCAP, které vás v autě ochrání