Německo napumpuje do rozjezdu elektromobilů miliardy eur

Ačkoliv to tak v Česku nevypadá, auta na elektřinu se v řadě zemí hlásí silně o své slovo. Stranou nezůstane ani Německo – evropská bašta automobilového průmyslu.
Vláda Angely Merkelové včera rozhodla, že nástup elektromobilů podpoří miliardami eur.
Nevyslyšela však přání některých německých politiků a také zástupců automobilového byznysu, aby lidé kupující auto na elektřinu dostali podobně jako ve Francii od státu příspěvek ve výši několika tisíc eur.
Němci ze státního rozpočtu přesto elektromobily výrazně podpoří: majitelé elektrických aut za ně nebudou platit daně a dočkají se zvláštních výsad.
V Česku platí silniční daň pouze podnikatelé, v Německu však jednou ročně daň za auto odvádí každý motorista.
Například za novou Škodu Octavia 1,6 TDI Němci ročně státu na dani zaplatí 152 eur, v přepočtu bez mála čtyři tisíce korun.
Podle včerejšího rozhodnutí vlády Angely Merkelové majitelé elektromobilů nemusí platit tuto daň po celých deset let jeho provozu.
Vlastník auta s elektrickým pohonem tak ušetří ve srovnání s uvedenou octavií 1520 eur.
Němečtí vládní úředníci přitom půjdou ostatním vzorem. Od roku 2013 bude muset mít desetina nově kupovaných aut pro vládní účely emise CO2 nižší než 50 gramů na kilometr.
Pod tento limit se žádné auto jezdící na benzin nebo naftu nevejde. Dokonce i hybridní Toyota Prius vypouští do ovzduší více CO2 – 89 gramů. Německá vláda proto bude muset kupovat elektromobily.
Miliardy eur na podporu aut, které do svého okolí nevypouštějí žádné škodliviny, budou směřovat také na speciální parkovací místa a samostatné jízdní pruhy pro elektromobily. Pokud s tím budou souhlasit spolkové země a jednotlivé obce.
Podle internetového vydání německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung jsou nyní auta na elektřinu asi o 11 tisíc eur draží než srovnatelné vozy na benzin nebo naftu. V roce 2017 však má tento rozdíl poklesnout na pět tisíc eur.
(buč)
Čtěte také:
Auto a dům: symbióza začíná, elektromobil pohání myčku i televizi
Crash test elektroauta potvrdil jeho bezpečí, nehrozí ani poranění proudem
Srovnání elektromobilu s běžným autem: co je stejné, a co je úplně jinak?