Speciální sedadlo pohlídá kardiakům jejich nemocné srdce
.jpg)
Sedadla monitorující zdravotní stav řidičů existují však zatím jen v laboratořích a ve zkušebních autech výzkumníků.
Nejnověji představil sedadlo pro kardiaky Ford. Měří srdeční frekvenci s pomocí elektrod zabudovaných do opěradla.
Na vylepšení, které má zachraňovat životy jak samotných řidičů se srdečními potížemi, tak i ostatních účastníků provozu, pracuje německá univerzita v Cáchách.
Půltucet obdélníčků na opěradle sedadla napovídá, kde jsou elektrody umístěny. Jejich rozmístění a počet mají být zárukou toho, že sedadlo uhlídá vysokého člověka, ale také lidi menšího vzrůstu.
Důležité je, aby elektrody rozpoznaly nastupující potíže řidiče-kardiaka. Čím dříve se problém odhalí, tím rostou šance na jeho záchranu a na odvrácení nehody.
„Senzory mají jedinečnou konstrukci a jsou vyrobeny z takových materiálů, které umožňují předání správného signálu, aniž by byly snímače spojené s kůží,“ říká v tiskovém prohlášení Achim Lindner z vývojového centra evropské pobočky Fordu.
Potíže zatím dělají vědcům různé látky, které se používají pro výrobu oblečení. Tým Achima Lindnera naráží na problémy například u řidičů v šatech z ovčí vlny nebo ze syntetických materiálů.
V takových případech dochází k rušení signálu přenášeného z lidského těla k elektrodám.
Naproti tomu žádné úskalí nepředstavuje bavlna, senzory zachytí srdeční frekvenci i přes deset vrstev této látky.
První testy sedadel pro lidi s nemocným srdcem mají více než 90procentní úspěšnost
Přestože je sedadlo pro kardiaky stále ještě v plenkách, první výsledky testů jsou podle vyhlášení Fordu příslibem.
V laboratorních podmínkách se úspěšnost správného naměření činnosti srdce pohybuje mezi 90 až 95 procenty. V testovacím autě fungovalo sedadlo dokonce na 98 procent.
Podobné pomůcky, jakou je sedadlo pro kardiaky, najdou podle Fordu v budoucnu široké uplatnění. Populace totiž stárne a na silnicích bude přibývat řidičů-seinorů.
Další podobná zařízení se v budoucnu zaměří například na cukrovkáře. U nich bude pod dohledem přístrojů na palubě auta hladina cukru, aby se předešlo kolapsu řidičů za jízdy.
(buč)
Čtěte také:
Auta zavolají pomoc při infarktu za volantem
Až se bude psát rok 2050: Jak se změní auto a celá doprava?
Blízká budoucnost? Auta komunikují se semafory, pumpou i parkovištěm