Čelní sklo upozorní řidiče na chodce, ale také na nejbližší čerpací stanici
Za pár let bychom měli zapomenout na klasické kruhové ukazatele informující o rychlosti vozu a otáčkách motoru, stejně jako o stavu paliva a podobně. Slepou vývojovou větví by měly být také digitální ukazatele, displej navigace, autorádia. Vše řidič uvidí na čelním skle, včetně hrozícího nebezpečí.

Britská firma Autoglass nastínila budoucnost způsobu informování řidiče o tom, co se děje s autem. A stejně tak o všem, co se šustne v okolí vozu.
Řidičův pohled nemusí směřovat kamsi dolů na přístrojovou desku, ani doprostřed na digitální ukazatele. Zrak jen zaostří z nekonečna na pár desítek centimetrů před sebe – na čelní sklo. Zobrazují se sem i informace zachycené senzory o dění před autem a v jeho okolí.
Text a ikony zobrazované v různých barvách na čelním skle se liší podle důležitosti. Červená patří varování, například že je ve vozovce chodec nebo cyklista, ale také že se v daném úseku měří rychlost.
Krátké varování v této barvě dá také vědět, že nádrž auta je skoro prázdná. Tuto informaci pak převezme modrá barva a ve spolupráci s navigací šipkami zobrazenými na čelním okně okamžitě vůz směruje k nejbližší pumpě.
Žluté virtuální poutače upozorňují třeba na kulturní památky v okolí. Anebo kde je dobrá restaurace.
Na čelním skle si řidič přečte vše od bezpečnostních rizik na silnici až po nabídku levných hamburgerů za rohem
Bezpečnostní přínos promítání všech požadovaných informací na sklo spočívá v tom, že je řidič vidí na jednom místě. Není potřeba těkat pohledem ze silnice na budíky, k rádiu, navigaci.
Systém 2020 Vision firmy Autoglass není zatím dotažený. Sama firma přiznává, že v praxi by řidič viděl zobrazované informace výše na skle, více ve svém zorném poli.
Také by se při běžném užívání muselo selektovat, aby řidič viděl jen to důležité, například upozornění na bezpečnostní rizika. Informace o pamětihodnostech v okolí by se promítaly třeba pouze před spolujezdce.
Promítání informací na čelní sklo není žádnou novinkou a několik let tak zvané head-up displeje ve svých modelech nabízejí automobilky renomovaných jmen, například BMW. Dnes lze obdobný systém nalézt i v autech za zhruba půl milionu korun.
Například u Peugeotu ve vozech 3008 a 5008, i když v trochu pozměněné verzi. Zde se nepromítají informace přímo na čelní sklo, ale na malý plastový displej, který je v zorném poli řidiče nad přístrojovou deskou.
Lze předpokládat, že jako další důmyslné elektronické systémy, které byly dříve k mání jen v luxusních vozech, postupně zamíří chytrá čelní skla i do levnějších aut. Například nedávno ojedinělý systém u Volva, který dokáže auto zastavit před chodcem, lze mít ve Fordu C-Max.
(rub)
Čtěte také:
Které auto nejlépe samo brzdí? Srovnávací test vyhrálo Volvo
Až se bude psát rok 2050: Jak se změní auto a celá doprava?