Test Opelu Astra ST 1,4 turbo: elegantní auto, které klame tělem
Na první pohled leckoho může napadnout, že právě spatřil nějaký nový volkswagen. Opel Astra kombi neboli ST má elegantní dlouhou karoserii připomínající v Česku oblíbené passaty. I když je astra o třídu menší.
Češi rádi kupují kombíky a nižší střední třída aut v čele s Octavií Combi je v tuzemsku nejoblíbenější.
A že letos dostává škodovácký bestseller velmi zajímavou konkurenci, dokazuje nejen testovaný Opel Astra, ale také další novinka v podání Fordu Focus kombi.
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala Astru ST s motorem 1,4 turbo a výkonem 140 koní.
Kterým směrem se nový kombík od Opelu vydává, prozrazuje jeho název. Zatímco předchůdce nesl označení Caravan a chtěl být praktickým parťákem na dlouhých cestách, novinka dostala do vínku slova dvě – Sports Tourer.
A je jasné, že s tímto jménem útočí na řidiče, kteří si občas za volantem sebe sama představují v helmě a závodní kombinéze.
Dobrá zpráva pro obě skupiny – sportovní karoserie nepostrádá eleganci a kombík je stále praktický, ať už jeho název spíše volá po svezení na závodním okruhu než po poklidné jízdě po okreskách Pelhřimovska.
OPEL ASTRA ST 1,4 TURBO (103 kW/140 k) - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash test | V crash testech Euro NCAP získal Opel Astra maximální počet pět hvězdiček (více o testu zde) |
Airbagy | 4 airbagy k základní výbavě Essentia (další dva za příplatek 7700 Kč), šest airbagů od druhého stupně výbavy Enjoy. |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech |
Cena | S testovaným motorem 1,4 Turbo (140 k) od 428 000 Kč. Nejlevnější verze s motorem 1,4 (100 k) přijde na 357 900 Kč. Dieselové provedení od 432 700 korun. |
Poznámka: červen 2011
Dlouhá karoserie Astry ST
Že vám připadá srovnání Opelu Astra ST s tradičně větším Volkswagenem Passat divné? Podívejme se na délku obou aut, ale nejen jich.
Protože stranou nesmí zůstat Škoda Octavia Combi – tuzemský kombíkový hit. Mladoboleslavský „stěhovák“ proslulý svou robustností v nižší střední třídě je dlouhý 4,57 centimetrů. Astra ST má na délku o 18 centimetrů více než předchůdce Caravan, měří 4,7 metru. A Passat kombi je už jen o něco málo protáhlejší – měří 4,77 m.
Příplatková výbava Flex-Ride dává možnost volby nastavení tlumičů mezi komfortním a sportovnějším tužším odpružením
Uvnitř Astry však není znát, co napovídá pohled zvenčí. Místa je tu jako v nižší střední kategorii, kufr je dokonce s 500 litry o 100 litrů menší než v octavii kombi. I tak je pět set litrů dost pro běžný rodinný výlet.
Podobně jako u krátké Astry tedy platí, že zvenku vypadá tento opel větší, než jaký nabídne vnitřní prostor.
Ke kladům interiéru patří jeho zpracování. Působí kvalitně, palubní deska je zajímavá. Příznivci tlačítek si přijdou na své.
Sedadla patří k výborným, řidič se cítí jako v bavlnce. Testovaný vůz dostal do výbavy příplatková (12 500 Kč) „ergonomická sedadla“, které nabízejí seřízení šesti směry – mimo jiné mají také manuálně prodloužitelný sedák.
Ten se jednoduše povytáhne nebo zatlačí zpět podle požadavků na pohodlí.
Dobrou pohodu naruší snad jen horší výhled z Astry ST. Protáhlá silueta karoserie je trochu nepraktická pro orientaci kolem vozu. Zadní parkovací senzory přijdou vhod.
OPEL ASTRA ST 1,4 TURBO (103 kW/140 k) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Atraktivní design, velmi solidní zpracování, komfortní i stabilní podvozek, příjemná přední sedadla s širokými možnostmi nastavení |
Slabiny | Spotřeba testovaného motoru byla vysoká, Astra ST působí dojmem většího vozu, než jakým ve skutečnosti je |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Turbomotor prahne po palivu
Testovaný Opel Astra Sports Tourer poháněl benzinový motor 1,4 turbo s výkonem 140 koní. Je vhodný pro ty, kteří rádi jezdí svižně a chtějí být všude první. Spořivější motoristé by měli sáhnout radši po některém z dieselů v nabídce Opelu.
Testovaný kus se 140 koni výkonu si žádal vždy nějakou dobu na přivyknutí – výkonný motor se pral se spojkou, která zabírala neobvykle nahoře.
Přeplňovaná čtrnáctistovka jezdila ve městě bez rozpaků i za 13 litrů na sto kilometrů.
Dálnice vůz zvládal s apetitem nad hranicí osmi litrů. Ale opět s pohledem upřeným na padající ručičku palivoměru, a tedy při ekonomické jízdě.
Astra ST působí velmi elegantně
S nohou přitlačenou víc na plyn a rychlostí neklesající pod povolený limit – kopec nekopec – šla dálniční spotřeba na devět litrů.
Okresky zvládá Astra kombi také podle dravosti jízdy. V ležérním plynutém tempu průměrná spotřeba klesla na 6,9 litru (nižší hodnotu počítač během najetých více než 1000 kilometrů ukázal při ustálené rychlosti okolo 80 km/h na pražském okruhu).
Když za to řidič trochu vezme, pak jezdí po okresních silnicích za osm litrů.
Příjemná překvapení
Astra ST připravila své posádce během testovacích kilometrů také několik příjemných překvapení. Designérům interiéru se povedlo najít hodně odkládacích míst – láhve, cédéčka a další věci přináležící k dlohé jízdě autem lze odkládat na obvyklá místa, ale ta jsou velmi prostorná.
Pozitivní dojem zanechal podvozek Astra ST. Výborně sedí na silnici a také nerovnosti zvládá velmi slušně.
Petr Buček, Martin Urban
OPEL ASTRA ST 1,4 TURBO (103 kW/140 k) - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 103/140 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 200/1850-4200 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,5 město/5,1 mimo město/ 6,4 kombinace |
Emise CO2 | 149 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4698/1814/1535 |
Rozvor (mm) | 2685 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | cca 1400 |
Objem kufru (l) | 500/1550 se sklopenými sedadly |
Pramen: Opel
Jak si Opel Astra Sports Tourer povede na trhu s ojetinami?
Předchozí generace Opel Astra Caravan si svoji hodnotu drží poměrně dobře a na trhu s ojetými vozidly patří k oblíbeným modelům.
Jak dopadne nová Astra ve srovnání se stálicí nejen českého trhu Škodou Octavia Combi? Škoda si drží velmi dobře svoji cenu na trhu s ojetými vozidly, lze předpokládat že si povede o něco lépe než nový Opel Astra.
Rozdíl se například u tříletých vozů bude pohybovat v řádech desítek tisíc korun ve prospěch škodovky.
PŘEHLED ZŮSTATKOVÝCH HODNOT OPELU ASTRA ST A ŠKODY oCTAVIA cOMBI PO 3 LETECH | ||
Model | Cena nového | Zůstatková hodnota |
Opel Astra ST Essentia 88 kW | 406 000 Kč | 194 880 Kč |
Opel Astra ST Enjoy 88 kW | 416 000 Kč | 199 680 Kč |
Opel Astra ST Enjoy 103 kW | 428 000 Kč | 205 440 Kč |
Opel Astra ST Cosmo 88 kW | 455 900 Kč | 214 273 Kč |
Opel Astra ST Cosmo 103 kW | 467 900 Kč | 219 913 Kč |
Škoda Octavia combi Prima 90 kW | 404 900 Kč | 202 450 Kč |
Škoda Octavia combi Classic 90 kW | 474 900 Kč | 223 203 Kč |
Škoda Octavia combi Ambiente 90 kW | 469 900 Kč | 234 950 Kč |
Škoda Octavia combi Elegance 90 kW | 570 900 Kč | 256 905 Kč |
Poznámka: Všechny hodnoty odpovídají vozům s přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovkou, šestirychlostní manuální převodovkou, ve stáří 36 měsíců a s 60 000 najetými kilometry.
Čtěte také:
Test Renaultu Mégane Grandtour 1,4 TCe: umně zamaskovaný kombík
Test Volkswagenu Golf 1,6 TDI Blue Motion: velmi úsporný kombík
Hyundai i30cw v testu - pragmatik bez emocí
Test Opelu Astra 1,6 Turbo: dlouhán mezi sobě podobnými