Objem a počet válců u motoru nic nenahradí? Platí to stále méně
Dlouho v automobilovém světě platilo, že správně výkonný motor musel mít co nejvíce válců a co největší objem. Nejnověji se tomuto přežitku postaví Ford, který připravuje tříválec s turbem a objemem jeden litr. Jeho výkon má být 120 koní.

Nejlepším motorem současnosti zvolili motorističtí novináři z Evropy v letošní anketě dvouválec od Fiatu.
Má zdvihový objem 875 kubických centimetrů a výkon 85 koní. Samozřejmě, že jeho svaly posiluje turbo.
Snižování objemu motorů se často ve světě aut zmiňuje v souvislosti s anglickým výrazam downsizing. Jeho cílem je snížení spotřeby paliva motorů a s ní spojených škodlivých emisí. A k tomuto účelu je nutné nasadit turbodmychadlo.
Také zájemci o novou Škodu Octavia s trochou nedůvěry hledí do ceníku, který jim nabízí mladoboleslavský bestseller s motorem 1,2 TSI. Na tak velké auto je to stále ještě neobvyklý objem motoru, i když má čtyři válce.
Jeho výkon je přitom 105 koní, má stejně jako většina moderních motorů turbo a polyká benzin. Stejně jako dvouválec značky Fiat.
Také Ford zaplavil své modely nadupanými turbomotory, například šestnáctistovky dávají výkon 182 koní.
Americká značka však připravuje další krok směrem dolů v objemech a počtech válců.
„Zákazníci už ve skutečnosti nesledují počty válců a zdvihový objem motorů,“ řekl novinářům podle portálu Automotive News Joe Bakaj, viceprezident vývoje motorů Fordu.
Pro nástupce dnešního Fusionu, který se v Česku těší velké oblibě, připravuje ve své historii první tříválcový turbomotor s objemem jednoho litru. Jeho výkon se prý vyšplhá ke 120 koním.
Údaj o výkonu je zatím jen odhadem, který koluje napříč světovými motoristickými médii. Zástupci Fordu pouze připustili, že se výkon vyrovná tradičním motorům s objemem 1,6 litru.
Ale počet válců a objem motoru už je oficiální. Novinku dostane Ford B-Max, nástupce malého fusionu. Termín uvedení zatím automobilka nezveřejnila.
(buč)
Čtěte také:
Motorem roku 2011 je dvouválcová devítistovka na benzin od Fiatu
Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý
Test Škody Yeti 1,2 TSI – základní motor jí sedí
Jak jsme se mohli bez turba dříve obejít? Test Škody Fabia 1,2 TSI