Mobil ohlídá auto a provede technickou kontrolu. Nesmí ale odvádět od řízení
Nová aplikace pro chytré telefony zajišťuje svému majiteli neustálý přehled o tom, jestli je auto zamknuté, kolik má motor oleje nebo kde v posledních týdnech jezdilo. Telefon nebo připojení k internetu však nejsou vždy vítaným společníkem na cesty, přemírou informací a zábavy řidiče odvádějí od řízení.

Aplikace pro dohled nad autem je zadarmo, získat kontrolu na dálku nad svým vozem vyžaduje jen vlastnit iPhone nebo chytrý telefon s operačním systémem Android a vůz, který si s mobilní elektronikou rozumí.
Zatím není možné mít pod kontrolou jakékoliv auto. Avšak například všechna Volva modelového roku 2012, která budou vybavena systémem Volvo On Call, se dostanou do područí mobilního telefonu majitele.
Tedy pokud bude motorista disponovat telefonem od firmy Apple nebo tím, který má operační systém Android. Ty má ve svém portfoliu řada výrobců, například HTC, Samsung, Sony Ericsson, LG…
Systém Volvo On Call dosud fungoval na principu centrály, kam auto vyšle signál, když je ve stavu nouze. Například když havaruje, anebo se do něj vloupal zloděj.
Novinka v podobě aplikace do mobilního telefonu vše, co uměla předchozí generace Volvo On Call, tento bezpečnostní systém posouvá do sféry praktického pomocníka pro každodenní situace.
Telefon umí na dálku vůz odemknout i zamknout (vlevo), provede také základní kontrolu hladiny důležitých kapalin a zjistí, jestli v některém světle nepraskla žárovka
Mobilní telefon bezdrátově na dálku spojený s vozem ho dokáže kdekoli najít. Zlepšovák přijde vhod zejména na obrovských parkovištích například u evropských letišť.
Když motorista nemůže svůj vůz najít, jednoduše si vyhledá jeho polohu pomocí mapy na displeji svého mobilu. Šipky ho pak k autu navedou. Když motorista pospíchá a potřebuje se orientovat hned, může na dálku spustit klakson a blinkry.
Zapomnětlivé řidiče, které trápí svědomí, že na parkovišti třeba nechali odemčený vůz, mobilní aplikace uklidní. Na dálku se můžou přesvědčit, jestli je auto zamčené a zda má zavřená okna. Dveře vozu lze ťuknutím na displej mobilu zamknout či odemknout.
Pokud je vůz vybaven nezávislým topením, i to půjde přes telefon zapnout a kabinu předehřát, i když sedí majitel ještě doma u kávy. Telefon může fungovat i jako časový spínač a topení zapnout sám podle předem zvolené hodiny.
Chytrý program se postará i o základní kontrolu technického stavu auta a hladiny potřebných kapalin. Displej zobrazí množství brzdové i chladicí kapaliny, hladinu a tlak oleje, z pilnosti prověří zdraví všech žárovek v autě.
Pro firemní využití hovoří možnost na dálku zkontrolovat, jak řidič s autem zachází. Z telefonu lze vytáhnout až 40 dní staré informace o tom, co se s vozem v kterou chvíli dělo. Tyto údaje pak uloží do excelové tabulky a je možné je uložit nebo vytisknout.
Telefon ví i to, co zaznamenávají přístroje palubní desky. Kolik kilometrů auto ještě ujede, než bude nádrž prázdná, průměrnou rychlost vozu nebo spotřebu paliva.
Úřady pro bezpečnost nevidí zábavu za volantem rádi
Ne všechny technologie spojené s mobilními telefony jsou v autě žádoucí. Například sdílení na sociálních sítích během řízení může být nebezpečné.
Americký úřad pro bezpečnost na silnicích NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration) je znepokojen mírou rozptýlení, které elektronika řidičům během jízdy nabízí.
Zejména mladí lidé nejen z bohatých zemí jsou zvyklí být připojeni k internetu každý den. Pobyt za volantem bez napojení na své virtuální kamarády na síti si neumí představit.
A automobilky jim vycházejí vstříc. Například americký Ford montuje do svých vozů už nějaký čas komunikační systém Ford Sync, který postupem doby obohacuje o další schopnosti, například poskytovat aktuální předpověď počasí.
Nyní chce systém napojit na sociální sítě typu Facebook nebo Twitter. Od roku 2015 by měla přibýt možnost chatovat s přáteli na sociálních sítích a procházet internet ťukáním na displej podobný jako na iPadu od firmy Apple.
Bezpečnostní problém, který znepokojuje úřad NHTSA, je nasnadě. Když bude řidič koukat na displej a něco tam ťukat, nebude se stoprocentně věnovat situaci na silnici.
Druhý velký automobilový koncern General Motors zase vyvíjí systém On Star. Ten umožní řidiči chatovat s přáteli na sociálních sítích hlasem.
Nové vzkazy na svém profilu na sociální síti uslyší řidič převedené do zvukové podoby, své příspěvky bude také diktovat. I to ho podle NHTSA rozptyluje, a tudíž není pro bezpečné ovládání auta žádoucí
„Auto není mobilní telefon, přemíra informací a zábavy za volantem řidiče rozptylují. Takhle to nemůžeme nechat,“ prozradil David Strickland z NHTSA pro server Automotive News odhodlání úřadu mladé řidiče od podobného počínání odradit.
(rub)
Čtěte také:
Čelní sklo upozorní řidiče na chodce, ale také na nejbližší čerpací stanici
Speciální sedadlo pohlídá kardiakům jejich nemocné srdce