Test naložené octavie aneb jak se mění jízdní vlastnosti cestou na dovolenou
Plně zatížené auto
s dovolenkovou výbavou se chová úplně jinak, než je řidič zvyklý po
většinu roku. Test německého autoklubu ADAC zkoumal, jak se mění chování Škody
Octavia Combi s nákladem.

Velké množství zavazadel uvnitř auta a na jeho střeše výrazně mění jízdní vlastnosti. Takový je výsledek zkoušek autoklubu.
Cesta na dovolenou proto s sebou nese větší rizika, než jaká jsou spojena s každodenním ježděním.
Jízdní vlastnosti se však nemění jen při cestě s plnou bagáží. Také například návrat z hobby-marketu s naloženým autem může být dovolenkové výpravě velmi podobný.
ADAC vybral do testu Škodu Octavia Combi. V první části testu se ukázalo, že mladoboleslavské auto zatížené pouze řidičem ustojí i v rychlosti 90 km/h náročný vyhýbací manévr.
Jedná se o tak zvaný losí test, při kterém se auto vyhýbá překážce, jež se náhle objevila v jeho jízdním pruhu.
Při prudkém manévru s volantem v devadesátikilometrové rychlosti elektronika zapne ESP a auto zůstane ovladatelné.
Řidič tak může po minutí překážky volant strhnout zpět a zařadit se na svou stranu vozovky.
Auto naložené dovolenkovou bagáží má horší jízdní vlastnosti
Po prázdné octavii přišla na řadu naložená. A vše bylo rázem jinak. Technici naložili škodovku ještě o 80 kilogramů nad limit doporučený automobilkou.
Ukázalo se, že při rychlosti 90 km/h už se ani zkušený řidič překážce nevyhne bez toho, aby auto nedostalo smyk. Kvůli zesílené přetáčivosti podvozku.
Octavia se při vyhýbacím manévru začala kývat ze strany na stranu a ani stabilizační systém podvozku ESP nemohl zabránit smyku.
Další jízdy mezi kužely ukázaly, že zatímco prázdná škodovka absolvovala tento losí test bez potíží v 90kilometrové rychlosti, naložená to zvládla maximálně při rychlosti 71 km/h.
Při zkouškách ve vyšších rychlostech následoval nekontrolovaný smyk.
ADAC označuje podvozek Škody Octavia za velmi moderní. Ani ten však neumí zázraky, když se auto pořádně zatíží.
Autoklub proto doporučuje před cestou na dovolenou těžká zavazadla postavit na váhu.
Osobní auta většinou pojmou 400 až 600 kilogramů zátěže. Včetně posádky.
Například Octavia Combi 1,4 má výrobcem udávanou pohotovostní hmotnost 1270 kilogramů. V té už se počítá se 75 kilogramů těžkým řidičem.
Celková hmotnost tohoto modelu je však 1755 kg. Znamená to, že lze prázdné auto zatížit celkem 560 kilogramy nákladu včetně řidiče a ostatních pasažérů.
Zvláštní opatrnost si vyžaduje také nakládání zavazadel do střešního boxu. Nahoru nad střechu auta mají přijít jen lehčí předměty. Velký náklad v boxu mění těžiště auta a opět zhoršuje jeho jízdní vlastnosti.
(buč)
Čtěte také:
Nákup z hobby marketu může zdemolovat auto zevnitř a zranit řidiče
Evropské ceny benzinu a nafty před dovolenou: cestou do Chorvatska tankujte ve Slovinsku
„Kdy už tam budem?“ aneb jak zvládnout dlouhou cestu s dětmi
Dálniční známky a mýta cestou na letní dovolenou: kolik zaplatíte?
Za chorvatské dálnice řidiči zaplatí cestou na dovolenou až 1600 korun