Domů > Spodní články

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu


velikost textu:
     
22.června 2011 00:01
 

Automobilky v posledních letech výrazně vylepšily bezpečnost pro ty, kteří sedí na předních sedadlech. Cestující vzadu nemají k dispozici čelní airbagy, bezpečné opěrky, ani moderní pásy. A rázem jsou v nevýhodě.


ADAC
Na předním sedadle řidiče chrání airbagy, moderní pásy s předpínači a omezovači i bezpečné opěrky hlav. Vzadu je bezpečnostních prvků poskrovnu. 


Když ještě k autům patřil jen jednoduchý pás, chyběly deformační zóny, airbagy a někdy i opěrky hlavy, vítězilo v bezpečnosti sezení na zadních sedadlech.

Řidič a spolujezdec vedle něj však od té doby dostali pořádnou dávku bezpečné výbavy. Auta mají standardně čelní a boční airbagy, opěrky hlavy se mění a jsou stále bezpečnější, samonavíjecí pásy mají předpínače i omezovače tahu.

Jak ukázal společný test autoklubů z Německa, Rakouska a dalších zemí, sezení vzadu už začalo v bezpečnosti za předními sedadly zaostávat.

Riziko vážných poranění ve srovnání řidiče a cestujícího na zadním sedadle (Zdroj: ADAC)


Crash testy s jasným výsledkem

Ve zkušebně autoklubu ADAC se uskutečnila série testů, která srovnávala bezpečí na předních a zadních sedadlech.

Výsledek je nesmlouvavý: Kdo sedí na zadních sedadlech, vystavuje se většímu nebezpečí zranění při havárii než řidič a vedle něj sedící spolujezdec.

Na vině je nedostatečná bezpečnostní výbava na zadních sedadlech.

Bezpečnostní pásy nemají často na rozdíl od předních míst předpínače ani omezovače napínací síly. A opěrky hlavy dostávají jen jednoduchou konstrukci. Důsledkem je vyšší riziko vážného zranění.

Jednoduché opěrky hlav na zadních sedadlech nezabrání vážným poraněním krční páteře při nárazu zezadu


Předpínače bezpečnostních pásů umí tělo rychle zachytit a zabrání při nárazu jeho pohybu směrem dopředu.

Omezovače napínací síly zase sníží tlak pásu ně tělo. Silný tlak na hrudník, který může být příčinou vážného zranění, se díky tomu sníží na polovinu.

Obě tyto „chytré“ funkce pásů jsou však k dispozici většinou jen pasažérům na předních sedadlech.

Ze škodovek mají předpínače pásů na zadních sedadlech pouze superby. Octavie a fabie je dostávají jen k předním sedadlům.

Na předních sedadlech se lze při nárazu dnes už často spolehnout také na ochranu šesti airbagů.

Na zadních sedadlech se objevují jen hlavové airbagy, které se při bočním nárazu rozvěsí po celé délce kabiny auta. Zadní boční airbagy patří zatím jen k dražším a větším autům.

Rozdílné opěrky hlav vpředu a vzadu

Při crash testech sledovali technici autoklubů, jak ovlivňují bezpečnost různé druhy pásů, airbagů a také opěrek hlavy.

Moderní a bezpečné hlavové opěrky jsou konstruovány tak, aby byla vzdálenost mezi hlavou a opěrkou co nejmenší.

To je důležité při nehodách, kdy do auta vrazí zezadu jiné vozidlo. Při špatné poloze opěrky hrozí vážné poranění krční páteře.

Moderní a bezpečnější opěrky však často bývají výsadou jen předních sedadel. Cestující vzadu jsou na tom opět hůře.

Alespoň jedna dobrá zpráva nakonec: Děti usazené ve speciálních autosedačkách jsou v bezpečí, rizika zadních sedadel se jich netýkají, uzavírá ADAC.

Petr Buček


Jak fungují předpínače a omezovače pásů

Předpínače bezpečnostních pásů

Bezpečnostní pás má za úkol v případě nehody zachytit cestujícího co nejdříve, a musí proto pevně doléhat na tělo. Vzhledem k oblečení cestujících a jemné automatice navíjecího mechanismu bezpečnostního pásu tomu tak vždy není. Tomuto efektu se říká volnost pásu. 

Pyrotechnicky aktivované předpínače kompenzují volnost pásu tím, že jej v případě nárazu napnou. Předpínače bezpečnostních pásů se aktivují plynovým generátorem prostřednictvím řídicí jednotky airbagů. Předpínač bezpečnostních pásů má přitom nižší prahovou hodnotu pro aktivaci než čelní airbagů. 

To znamená, že za určitých okolností se aktivuje při kolizi, která není natolik závažná, aby se aktivovaly také airbagy. Při aktivaci předpínače bezpečnostní pás výrazně utáhnou. Pás pak doléhá pevněji na tělo, zátěž působící na trup se rovnoměrněji rozloží v průběhu celého procesu zachycování, a klesá tak riziko zranění.

Omezovač síly

Omezovač napínací síly v bezpečnostním pásu snižuje od určité hranice působení síly bezpečnostního pásu na cestujícího. V souhře s předpínači bezpečnostních pásů a s airbagy tak snižuje riziko zranění horní části těla osob cestujících na předních sedadlech.

K dosažení tohoto efektu se zdeformuje torzní tyč v navíjecím mechanismu pásu. Systém tak uvolní bezpečnostní pás na předem danou úroveň síly. Maximální síla vyvinutá ramenním pásem se sníží, cestující jsou pásem a airbagem zachyceni jemněji. 

Zdroj: Volkswagen



Čtěte také: 

Nákup z hobby marketu může zdemolovat auto zevnitř a zranit řidiče

Lidé více umírají v autech, které dopadly špatně v crash testech, potvrdili Američané

Střet dvou aut: i v malé rychlosti je zle, auta mají slabiny



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

6.6.2023 22:18:28
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku