U vozidel půjčených na dovolené řidiči nekontrolují ani pneumatiky
Kdo se na dovolenou přepravuje dálkovým autobusem nebo
letecky, často si pak v místě odpočinku půjčí auto nebo skútr, aby toho
stihl poznat víc. Když nic jiného, měl by před prvním vyjetím zkontrolovat
aspoň to, zda mají pneumatiky předepsanou hloubku vzorku a správný tlak.

Automobily z půjčoven evropských letovišť nebývají pokaždé v dobrém technickém stavu, zejména z těch levnějších.
Před vypůjčením zvoleného automobilu během prázdninové sezóny by měl turista požadovat základní technickou kontrolu, minimum by měl zvládnout sám.
„Řidiči by se měli s půjčovaným vozem seznámit a uvědomit si rozdílná pravidla silničního provozu. Než se vydají na cestu, měli by se dobře podívat na pneumatiky vozidla,“ nabádá Jens Völmicke z evropského divize firmy Goodyear Dunlop.
Kontrolu hladiny brzdové kapaliny a oleje by výletník u vypůjčeného auta před první jízdou určitě neměl vynechat.
Je radno nevyrazit s čerstvě vypůjčeným autem hned na dalekou štreku, ale nejdříve zamířit třeba do blízkého obchodu nebo aspoň dvakrát třikrát objet blok, aby se projevily případné vážné závady na autě.
Miliony řidičů si přesto bezpečnost půjčovaných vozidel nikdy před cestou nezkontrolují. Letos v létě plánuje vypůjčit si auto na dovolené na 15 procent Evropanů.
Podle průzkumu výrobce pneumatik Goodyear tento počet odpovídá více než deseti milionům jednotlivých pronájmů.
Průzkum oslovil 5600 motoristů v patnácti zemích po celé Evropě. Ukazuje, že téměř tři čtvrtiny z nich zapomínají provést základní bezpečnostní kontrolu.
Méně než jeden řidič ze tří, tedy ani ne každý třetí, odpověděl, že by s velkou pravděpodobností zkontroloval hloubku běhounu a celkový stav pneumatik.
Co se týče rozdílů mezi zeměmi, pouhých 32 procent francouzských turistů by se ujistilo, že automobil je vybaven lékárničkou.
Oproti tomu 86 procent Rusů se v průzkumu vyjádřilo ve smyslu, že by bez ní nevyjelo.
Pro motocykly platí dvojnásobná opatrnost
Kdo si na dovolené půjčí motorku nebo skútr, měl by ke stroji vždy přibrat přilbu pro sebe i případného spolucestujícího.
V některých letoviscích jihoevropských států jsou v půjčovnách benevolentní a navzdory předpisům nad přilbou mávnou rukou.
Zákazník by měl na helmě trvat, a pokud si v půjčovně vhodnou nevybere, je radno zamířit ke konkurenci.
Pokud musí vybrat v daném místě navzdory tristní nabídce ochrany hlavy, je nutno zvolit tu, která nejlépe sedí a u níž jde pod bradou zapnout řemínek.
Kdo může, ať řídí pronajatý skútr s ochrannými rukavicemi, i když to za teplého počasí nepřipadá adekvátní a může se za to stydět před místními borci oděnými na silných strojích pouze v plavkách.
Horší by ale byl zlomený malíček po pádu v první utažené zatáčce.
Kdo na motorce doma nejezdí, ale má řidičské oprávnění a na dovolené by ji rád vyzkoušel, ať si nejdřív půjčí slabší stroj. Lépe si zvykne na zákony jízdy na jednostopém vozidle a nehrozí, že sílu motoru podcení.
Je dobré se na vše potřebné přeptat v půjčovně. Kde se ovládá přední brzda a kde zadní, to patří mezi nejdůležitější informace.
Oproti motorkám mívají skútry, zejména se slabším motorem, někdy ovládání přehozené. Zatímco na motocyklu s převodovkou se přední brzda ovládá vpravo a levá páka patří spojce, na skútru s menším motorem se přední – účinnější – brzda ovládá vlevo, pravá ruka pak brzdí zadní kolo.
Rozumný odhad spotřeby benzinu a oleje také přijdou vhod. K proklamovaným podezřele nízkým hodnotám, kterými se někde holedbají v rámci konkurenčního boje o zákazníka, je nutno přistupovat s rezervou.
Někteří pronajímatelé mohou přímo bájit o fantasticky nízké spotřebě skútru. Přesvědčování ve stylu „Wan lítr, chándrt kilómetr“ se nebude zakládat na pravdě a je lepší i na krátký výlet vyrazit s plnou nádrží.
Martin Urban
Čtěte také:
Test naložené octavie aneb jak se mění jízdní vlastnosti cestou na dovolenou
Evropské ceny benzinu a nafty před dovolenou: cestou do Chorvatska tankujte ve Slovinsku