Test Fordu Grand C-Max 1,6 TDCi: ve znamení praktických dveří a sedadel
Posuvné zadní dveře a
skládací prostřední sedadlo ve druhé řadě – to jsou vítané a praktické součásti
nového Fordu Grand C-Max. Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela sedmimístné
provedení tohoto rodinného fordu.
Už čtyři velkoprostorová auta nabízí německá odnož amerického koncernu Ford. Největší Galaxy (dlouhý 4,82 m) a velmi oblíbený S-Max (4,77 m) mají už několik měsíců dvojici menších sourozenců C-Max (4,28 a 4,52 m).
Testem prošla delší verze s označením Grand C-Max s dieselovým motorem 1,6 TDCi s výkonem 115 koní.
Zepředu jako by delší Grand C-Max vypadnul z oka svému kratšímu sourozenci. Ze strany a především zezadu je však mnohé jinak. Na tvary zádě je zapotřebí si zvyknout.
Zadní dveře jsou posuvné, víko kufru na přání pohánějí elektromotorky
Hitem delší verze C-Maxe jsou posuvné zadní dveře. Parkování v úzkých garážích nebo na těsno k jiným autům před supermarketem je díky jim mnohem jednodušší.
Stačí pár decimetrů od vedle zaparkovaného vozu a děti pohodlně nasednou do zadních lavic. Nehrozí ani podřené plechy sousedního auta, když dítě vší silou otevře dveře a nedbá okolí.
Otvor po odsunutých dveřích je navíc hodně velký a nastupování a vystupování je hračkou. Zvláště když se dveře testovaného fordu pohybovaly po svých kolejničkách jako po másle.
FORD GRAND C-MAX 1,6 TDCI (115 koní) - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Ford C-Max získal pět hvězdiček (více o crash testu Euro NCAP). |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě - čelní, boční vpředu a hlavové stropní. |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Zadní krajní sedadla mají isofixové úchyty. |
Cena | Nejlevnější pětisedadlový Grand C-Max stojí v rámci akční nabídky 419 900 Kč (s motorem na benzin 1,6 a s výkonem 105 koní). Testovaný model s motorem 1,6 TDCi s výkonem 115 koní je k mání za 494 900 Kč. |
Poznámka: červenec 2011
Komplikace při parkování
Posuvné dveře usnadňují nastupování v úzkých odstupech, ale C-Max má při manipulaci na malém prostoru také své stinné stránky.
Jeho rejd neboli poloměr otáčení je o něco větší, než bývá u vozů této třídy zvykem. V některých situacích, kdy je zapotřebí auto otočit na malém prostoru, tak nezbývá než vícekrát přeřadit mezi jedničkou a zpátečkou a popojíždět.
Z Fordu Grand C-Max navíc není dobrý výhled, a orientace na malém prostoru je proto horší.
Možná i z tohoto důvodu vybavil dovozce Fordů testovaný vůz předními i zadními senzory v náraznících s parkovacím asistentem, který sám navede auto do mezery v řadě stojících aut (od 23 900 korun) a také zadní kamerou (7900 Kč).
Silnou stránkou Fordu Grand C-Max jsou naproti tomu sedadla. Přední dvojice je tužší s příjemným bočním vedením.
Velkou zajímavostí druhé řady složené ze tří samostatných sedadel je skládání s možností ukrytí užšího prostředního dílu.
Když prostřední sedadlo není zapotřebí - a to většinou nebývá v permanenci - lze jej jednoduše sklopit, následně otevřít sedák jednoho z krajních sedadel a schovat jej do této schránky.
Rázem má rodinný ford uličku vedoucí buď do kufru, nebo ke třetí řadě sedadel (za příplatek 18 500 korun).
Děti uličkou lehce proběhnou k šestému a sedmému sedadlu, v zimě lze mezeru využít k prostrčení lyží.
Zadní partie se vyznačuje velkým oknem a designem, který se nemusí každému líbit
Třetí řada sedadel, jak už to u těchto kompaktních minivanů bývá zvykem, nenabízí svezení průměrně vzrostlým dospělým osobám.
Místa nad hlavou je tu dost, kolena jsou však nepohodlně vysoko, prostor před nimi lze vyvažovat posouváním druhé řady sedadel. Tam však logicky místo ubývá, když ve třetí řadě přibývá, a naopak.
Asi pětisetlitrový kufr testovaného vozu nebyl díky přítomnosti šestého a sedmého sedadla kdovíjak velký. Zadní otvor v karoserii nového fordu je navíc docela úzký.
Pokud rodina potřebuje co největší prostor pro zavazadla, nesmí přikoupit dvě sedadla třetí řady.
FORD GRAND C-MAX 1,6 TDCI (115 koní) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Ford Grand C-Max má největší plus v zadních posuvných dveřích. Velmi vtipné a praktické je řešení zadních sedadel - prostřední sedák je možné složit do jednoho ze sousedních sedadel. Výborná jsou také přední sedadla. K lepším patří jízdní vlastnosti. |
Slabiny | Výhled z vozu není ideální, orientace na malém prostoru je ztížená také díky menšímu poloměru otáčení. Turbodieselový motor má prodlevu v záběru. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Palubní deska rodinného fordu je stejná jako u menšího C-Maxe
Kosmická palubní deska a automatický kufr
Kdo má rád hi-fi věže plné ovladačů a tlačítek, přijde si za volantem Fordu C-Max na své. Palubní deska působí až kosmickým dojmem, je hodně členitá.
Testovaný vůz dostal ve výrobě řadu nadstandardních doplňků. Oranžová světýlka ve zpětných zrcátcích varovala na předjíždějící auta, která se na pár vteřin ocitají mimo dohled řidiče v tak zvaném mrtvém úhlu (součástí paketu dalších doplňků za 26 tisíc korun).
Uvnitř testovaného vozu byla zásuvka na klasickou zástrčku s napětím 230 Voltů. Ta je součástí paketu Family, za který se připlácí 13 500 korun. Jeho hlavní částí jsou však dveře kufru s elektrickým otvíráním a zavíráním.
Tato automatika pátých dveří se hodí vždy, když má řidič plné ruce například tašek. Na dálku se víko otevře a nakládání je snazší.
Naopak může být pro leckoho čekání na otevření kufru zdlouhavé, když se chce dostat k zavazadlům rychle.
reklama

Dieselový motor jako v peugeotech a citroënech
Ford už několik let odebírá do svých vozů dieselové motory od koncernu PSA, který vyrábí peugeoty a citroëny.
Testovaný vůz dostal šestnáctistovku s výkonem 115 koní. Během asi šesti stovek testovacích kilometrů se projevila jako svižný a dostatečný pohon pro Grand C-Maxe.
Jeho minusem je výkonová prodleva, která trvá asi do 1600 otáček, než zabere turbo.
Spotřeba tohoto tichého agregátu se během testu pohybovala okolo 5,5 až šesti litrů při plynulé jízdě na okreskách.
Ve městě a na dálnici stoupala k sedmi litrům nafty na 100 kilometrů.
Podvozek testovaného fordu zvládal velmi dobře i pražské nerovné silnice, neprotestoval ani na „kočičích hlavách“.
Mezi klady patří také spolehlivý podvozek, který se chová v zatáčkách bezpečně.
Petr Buček
FORD GRAND C-MAX 1,6 TDCI (115 koní) - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 85/115 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 270/1750-2500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 město/4,3 mimo město/ 4,7 kombinace |
Emise CO2 | 124 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4520/1828/1684 |
Rozvor (mm) | 2788 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1504 |
Objem kufru (l) | 56 při sedmi sedadlech, 439 při sklopené třetí řadě do podlahy, 507 litrů ve verzi bez třetí řady. |
Pramen: Ford
Čtěte také:
Test Fordu C-Max 1,6 EcoBoost: rodinné auto mrštné jako ještěrka
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru
Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech
Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou