Která auta potřebují k otočení málo prostoru a která až příliš?
S jedním autem se
otočíte „na pětníku“ a jeho otáčení i parkování je hračkou. S jiným je to
složitější, řidič musí vícekrát otočit volantem ze strany na stranu a neustále řadit
mezi jedničkou a zpátečkou.

Německý autoklub ADAC porovnal podle náročnosti v manévrování 500 vozidel všech velikostí.
Změřil průměr kruhu, který auta vytočí, když mají kola nasměrovaná do maximálního odbočení.
Mezi pěti stovkami aut si o nejméně místa řeklo miniauto Toyota iQ. Průměr kruhu, který toto vozítko opíše při nejkratším otočení, činí 8,45 metru.
Naopak nejvíce prostoru při otočce zabral Fiat Scudo kombi. Průměr jím obtočeného kruhu dosáhnul 13,08 metru.
Mezi auty nižší střední třídy si nejlépe vedla Škoda Yeti. Na své otočení „spotřebovala“ prostor odpovídající kruhu s průměrem 10,53 m.
ADAC u každého srovnávaného auta měřil kruh v místě, do kterého zasáhlo auto svým nejvíce vnějším bodem.
Rozdíl mezi autem s nejlepšími manévrovacími schopnostmi a nejhoršími činí podle měření autoklubu více než čtyři metry.
ADAC si všímá, že ne vždy je nejhorší parkování nebo otáčení s dlouhým autem.
Například 4,5 metru dlouhý Mercedes SL porazil ve srovnání poloměru otáčení mnohem kratší vozy, jakými jsou Renault Wind nebo Subaru Trezia.
Na jak velkém prostoru se auto otočí, záleží mimo jiné na jeho rozvoru neboli vzdálenosti mezi předními a zadními koly.
ADAC uvádí mezi dalšími ovlivňující faktory velikost podběhu – tedy místa v karoserii, kde je kolo ukryto. Čím je podběh užší, tím hůře pro řidiče.
Kružnice nutná pro otočku auta se většinou zvětšuje také s šířkou pneumatik. A v neposlední řadě hraje důležitou roli také geometrie řízení.
Autoklub mezi značkami aut chválí především mercedesy. Většina modelů tohoto německého výrobce nemá s manévry na malém prostoru potíže.
(buč)
NEJLEPŠÍ A NEJHORŠÍ PODLE ADAC
Od mikrovozů po velké limuzíny: Autoklub ADAC rozdělil 500 srovnávaných aut do sedmi tříd podle velikosti. Nahoře je vždy nejlepší v kategorii, dole nejhorší. V prvním sloupci jsou mikroauta, ve druhém minivozy, ve třetím malá auta, ve čtvrtém vozy nižší střední třídy, v pátém střední třídy, v šestém vyšší třídy a v posledním sedmém jsou zástupci nejvyšší kategorie mezi osobními vozy.
Čtěte také:
Test Škody Yeti 1,2 TSI – základní motor jí sedí
Test Fordu Grand C-Max 1,6 TDCi: ve znamení praktických dveří a sedadel
Tři dětské sedačky vedle sebe? Jen pár aut pamatuje na větší rodinu.