reklama  
   
Domů > Spodní články

Když do auta na konci kolony narazí náklaďák, šance na přežití je mizivá


velikost textu:
     
29.července 2011 00:02
 

Infernem neboli peklem nazval autoklub ADAC svůj crash test, při kterém narazilo nákladní vozidlo do osobních aut stojících na konci kolony. I když šlo o lehčí náklaďák a nejel kdovíjak rychle, osobáky úplně rozmačkal.


ADAC
Nákladní auto nestihlo na dálnici zabrzdit před stojící kolonou a v rychlosti 75 km/h narazilo do osobních aut. Takový scénář dostal nárazový test. 


Autoklub testem ukázal, jaký nepoměr vládne na silnicích mezi osobními a nákladními auty.

Alespoň určité zlepšení je přitom na dohled. Všechny nově prodané náklaďáky s hmotností přes 3,5 tuny dostanou od roku 2015 povinně automatické brzdové asistenty.

Úplně nově vyvinuté modely nákladních aut se bez této pomůcky neobejdou už od roku 2013. Stanoví to zákony EU.

Automatické brzdy pro nouzové brzdění se začínají objevovat také u osobních aut. Dovedou samy od sebe rozpoznat překážku a pokud řidič nereaguje, samy od sebe se spustí brzdy.

Buď díky tomuto systému auto výrazně před nárazem zpomalí, anebo dokonce úplně zastaví.

Záběry z testu ukazují, jak náklaďák drtí osobní auta. Před nimi stál další nákladní vůz.


Jak jsou nákladní auta pro menší osobáky nebezpečné, ukázal německý autoklub na crash testu v rychlosti 70 km/h.

Vozidlo vybrané do nárazové zkoušky vážilo 5,5 tuny a je ještě relativně lehké ve srovnání se 14tunovým kamionem.

Dvě osobní auta stojící za sebou jakoby na konci kolony náklaďák rozšmelcoval, následky nárazu jsou děsivé. Šance na přežití posádek obou osobních aut se blíží nule.

„Riziko smrtelných zranění je při takovém nárazu třikrát vyšší než u jiných nehod, kdy do auta narazí jiné zezadu,“ říká Thomas Burkhardt z autoklubu ADAC.

A dodává: „Asistenty pro nouzové brzdění mohou zachraňovat lidské životy a předcházet velkým majetkovým škodám. Proto by se mělo začít s vybavováním nákladních aut těmito zařízeními co nejdříve,“ míní Burkhardt.

Video z nárazové zkoušky nákladního a osobních aut


Podle ADAC je však evropská norma, která začne pro nákladní auta platit od roku 2013 a přikazuje postupné nasazení automatického brzdění, nedokonalá.

Předepisuje, že systém musí snížit rychlost alespoň o 10 km/h.

Avšak už dnes zvládají automatické brzdy zpomalení auta před nárazem o 40 km/h.

Autoklub při testech dokonce zjistil, že kamion vybavený nejmodernějším asistentem nouzového brzdění úplně zastavil před překážkou, i když jel před automatickým spuštěním brzd rychlostí 55 km/h.

(buč)


Čtěte také:

Které auto nejlépe samo brzdí? Srovnávací test vyhrálo Volvo

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu

Nákup z hobby marketu může zdemolovat auto zevnitř a zranit řidiče

Lidé více umírají v autech, které dopadly špatně v crash testech, potvrdili Američané


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

21.7.2019 15:12:11
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku