Test Renaultu Grand Scénic 1,6 dCi: nový motor pro klasika
Renault láká zákazníky na
nízké ceny, ale v případě modelu Grand Scénic také na vyzrálý vůz
s velkým a variabilním vnitřním prostorem. Novinkou pod jeho přední
kapotou je naftový motor s objemem
Renault Scénic je už klasikem mezi kompaktními minivany. Zkušenosti Renaultu s touto kategorií aut jsou znát. Scénic je velmi vyzrálým autem.
Lze jej zároveň označit za zakladatele této třídy aut na podvozku nižší střední kategorie, ale s vysokou a na vnitřní prostor zaměřenou karoserií.
Není divu, že je mezi zákazníky zájem především o delší verzi tohoto rodinného renaultu.
Stejně jako konkurenci volí také francouzská automobilka pro delší variantu označení Grand neboli velký.
Rychlý a úsporný motor
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala Renault Grand Scénic s novým motorem 1,6 dCi.
Naftová šestnáctistovka má výkon 130 koní a výrobce slibuje spotřebu 4,4 litru na 100 kilometrů.
K tomuto údaji se testovaný Grand Scénic dovedl přiblížit jen na dlouhé trase mezi Bruntálem a Hradcem Králové, která vede po okreskách s maximální rychlostí 90 km/h.
Palubní počítač na konci zmiňovaného úseku, který je dlouhý téměř 200 kilometrů, ukázal průměrnou spotřebu 4,7 litru na nafty na 100 km.
Na dálnici se apetit velkého Scéniku 1,6 dCi vyšplhal na šest litrů, ještě o pár decilitrů více odebíral z nádrže při jízdách po Praze.
Ve městě pomáhal testovanému vozu snižovat spotřebu start-stop systém motoru. Ten je k mání právě jen k novému turbodieselu.
Renault Scénic je velmi praktický rodinný vůz
Testovaný vůz měl na začátku týdenní zkoušky na počítadle něco málo přes tisícovku kilometrů. Jeho spotřeba proto časem ještě o něco může poklesnout.
Na výbornou obstál motor za svou dynamiku a kultivovaný tichý chod.
Do 1500 otáček sice vykazuje určitou prodlevu v záběru, ale po překonání této hranice zrychluje výborně.
Jen ve vyšších otáčkách se do kabiny ozývá jeho jadrný zvuk, při ustálené rychlosti běží velmi tiše.
RENAULT GRAND SCÉNIC 1,6 dCi - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy EuroNCAP | Renault Grand Scénic získal pět hvězdiček (více o crash testu EuroNCAP). |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě - čelní, boční vpředu a hlavové stropní. Pouze k výbavě Authentique stojí hlavové airbagy 10 100 Kč. |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Všechna tři sedadla ve druhé řadě mají isofixové úchyty. |
Cena | Nejlevnější pětisedadlový Grand Scénic se základním benzinovým motorem 1,6 16V je k mání za 349 900 Kč. S testovaným dieselovým motorem 1,6 dCi stojí od 479 900 korun. Sedmimístná verze je o 15 tisíc Kč dražší. |
Poznámka: srpen 2011
reklama

Promyšlené detaily
Francouzská elegance Renaultu Grand Scénic je patrná nejen zvenčí. Možná jen pohled zepředu není kdovíjak krásný.
Zato uvnitř se pojí designérská úhlednost s vytříbenými praktickými detaily.
Zatímco například Volkswagen Touran je úplně konzervativní a ničím uvnitř nepřekvapí, další konkurent, Ford C-Max, útočí na city zákazníků záplavou křivek a tlačítek, jako by se inspiroval v kosmické lodi.
Renault Grand Scénic na palubní desce šetří nejen ovladači. Ukazatele jsou shromážděny na úzkou obrazovku.
Její barvy a množství zobrazených informací lze měnit podle toho, zda má řidič radši tmavší nebo světlejší odstíny a v závislosti na tom, jestli sleduje otáčky motoru nebo teplotu chladicí kapaliny.
Buď si na displej nechá zobrazit hodně údajů, anebo vystačí se základními – o rychlosti, stavu paliva a zvolené stanici rádia.
"Uklizená" palubní deska sází na jednoduchost
Čistou a přehlednou palubní desku doplňují promyšlená sedadla. Ve druhé řadě lze trojici samostatných a stejně velkých sedadel úplně z auta vyjmout.
Tato sedadla jsou navíc posuvná a v nejzazší poloze nabízejí královský prostor pro kolena.
RENAULT GRAND SCÉNIC 1,6 dCi - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Renault Grand Scénic má velmi propracovaný interiér s variabilními sedadly a množstvím odkládacích ploch. Patří k nejprostornějším minivanům. Nový motor je velmi kultivovaný a dynamický. Palubní deska má jednoduchý a přehledný tvar i členění. |
Slabiny | Spotřeba motoru je nízká, ale zaostává za údaji výrobce. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Třetí řada sklápěcích sedadel je ve scéniku napevno. Ale na rozdíl od mnoha konkurentů neukusuje při složeném stavu v podlaze kufru nijak moc z jeho objemu.
Také díky tomu, že pětidveřový Grand Scénic má plnohodnotnou rezervu na dně kufru, ale sedmimístný dostává menší dojezdovou, která je navíc umístěná pod podlahou a přístup k ní je zespodu auta.
Sezení na šestém a sedmém sedadle je vhodné pro děti, dospělí do 175 centimetrů výšky zvládnou na těchto místech pouze krátkou trasu.
Pochvalu si zaslouží také celá řada odkládacích schránek – ve dveřích, v podlaze, pod předními sedadly a velký odkládací box se nachází také mezi řidičem a spolujezdcem.
Zaměřeno na pohodlí
Grand Scénic je důkazem toho, že francouzská auta často bývají více pohodlná než sportovní.
Přední sedadla sice nejsou úplně měkká, ale nemají takové boční vedení jako některé sportovněji orientované vozy.
Podvozek dobře drží v zatáčkách, na nerovnostech se zaškobrtne jen občas, většinu z nich zvládne tak, že se posádka může právem cítit jako v bavlnce.
Renault Grand Scénic se přes svou výšku a délku dobře ovládá, ani výhled ven není špatný.
Dobrým pomocníkem při couvání je velké zadní okno. Přesto se vyplatí podobně jako u stejně dlouhých aut přikoupit do výbavy zadní parkovací senzory.
Petr Buček
RENAULT GRAND SCÉNIC 1,6 dCi - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 96/130 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 320/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,1 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 město/4,0 mimo město/ 4,4 kombinace |
Emise CO2 | 115 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4560/1845/1645 |
Rozvor (mm) | 2770 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1615 |
Objem kufru (l) | 564 litrů při sklopené třetí řadě do podlahy a sedadlech druhé řady v zadní pozici (702 litrů v přední pozici), 2063 l. při vyjmutých sedadlech druhé řady. |
Pramen: Renault
Čtěte také:
Test Fordu Grand C-Max 1,6 TDCi: ve znamení praktických dveří a sedadel
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru
Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech
Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou