Které auto je „nejzelenější“? Vedou hybridy, neztrácejí ani diesely
Nejšetrnějším autem k životnímu prostředí je luxusní Lexus CT 200h. Za ním následuje pionýr mezi hybridy Toyota Prius, obě nejlepší auta mají shodný pohon. Třetí příčka patří minivozítku Toyota iQ.
Žebříčky nejekologičtějších aut sestavuje jednou za rok Německý dopravní klub VCD.
Na celkové pořadí v jednotlivých skupinách aut má ze 60 procent vliv spotřeba paliva a s ní spojené emise oxidu uhličitého, 20procentní váhu přisuzuje dopravní klub hluku, který auto vydává, 15 procent zastupují ve výsledku každého auta škodlivé látky pro člověka a pět procent patří zatížení přírody v podobě vypouštěných oxidů dusíku.
Nejlépe si v žebříčcích VCD vedou hybridní toyoty a luxusy, které patří do společného koncernu a využívají shodné nebo podobné technologie.
Prim přitom hrají hybridní pohony, které spojují spalovací motory s elektromotory. Jsou však drahé.
Vítězný hybridní Lexus stojí 699 tisíc korun, Toyota Prius přijde na 640 tisíc, hybridní Auris od téže značky je k mání za 550 tisíc.
Mezi nejlepšími se objevují také škodovky s dříve zatracovanými dieselovými motory.
Dnešní naftové motory však jsou mnohem čistější a díky nízké spotřebě paliva získávají u dopravního klubu VCD hodně bodů.
Na výbornou si vedou turbomotory TDI s objemy 1,2 a 1,6 litru, jež dostávají pod kapoty vedle vozů z Mladé Boleslavi také ostatní auta koncernu Volkswagen.
(buč)
NEJEKOLOGIČTĚJŠÍ AUTA PODLE vCD PRO rOK 2011 | ||
1. | Lexus CT 200h1) | 7,83 |
2. | Toyota Prius Hybrid1) | 7,53 |
3. | Toyota iQ 1.0 VVT-i | 7,43 |
4. | Toyota Auris Hybrid1) | 7,33 |
5. | Honda Insight Hybrid2) | 7,13 |
6. | Honda Jazz Hybrid2) | 6,98 |
7. | Volkswagen Polo 1,2 TDI BlueMotion | 6,95 |
8. | Kia Picanto 1,0 LPG ISG3) | 6,88 |
9. | Nissan Micra Visia 1,2 DIG-S | 6,84 |
10. | Suzuki Alto | 6,83 |
10. | Nissan Pixo | 6,83 |
nEJLEPŠÍ MEZI KOMPAKTNÍMI AUTY4) | ||
1. | Lexus CT 200h1) | 7,83 |
2. | Honda Auris Hybrid1) | 7,33 |
3. | Honda Insight Hybrid2) | 7,13 |
4. | Škoda Fabia GreenLine 1,2 TDI | 6,45 |
5. | Opel Astra 1,7 CDTI ecoFLEX | 6,35 |
6. | Peugeot 308 e-HDI | 6,20 |
7. | Volkswagen Golf 1,6 TDI BlueMotion | 6,15 |
8. | Seat Leon 1,6 TDI e-ecomotive | 5,95 |
9. | Ford Focus 1,6 TDCi | 5,85 |
10. | Audi A3 1,6 TDI | 5,75 |
10. | Renault Modus dci | 5,75 |
10. | Volkswagen Golf 1,2 TSI BlueMotion | 5,75 |
NEJLEPŠÍ RODINNÁ AUTA5) | ||
1. | Toyota Prius Hybrid1) | 7,53 |
2. | Seat Ibiza ST 1,2 TDI e-ecomotive | 6,65 |
3. | Škoda Fabia GreenLine 1,2 TDI Combi | 6,45 |
4. | Škoda Octavia GreenLine 1,6 TDI | 6,15 |
4. | Volvo S40 DRIVe | 6,15 |
4. | Volvo V50 DRIVe | 6,15 |
7. | Škoda Octavia GreenLine 1,6 TDI Combi | 5,95 |
7. | Toyota Verso-S 1,4 D-4D MMT | 5,95 |
9. | Škoda Fabia 1.6 TDI Combi 66 kW | 5,85 |
9 | Volkswagen Jetta 1,6 TDI BlueMotion | 5,85 |
9. | Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI BlueMotion | 5,85 |
nEJLEPŠÍ SEDMIMÍSTNÁ AUTA | ||
1. | Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel (CNG) DSG6) | 5,73 |
2. | Renault Grand Scénic 1,6 dCi | 4,95 |
3. | Volkswagen Touran 1.6 TDI BlueMotion | 4,85 |
4. | Citroën C4 Grand Picasso 1,6 e-HDI | 4,25 |
5. | Volkswagen Touran 1,2 TSI BlueMotion | 4,05 |
AUTA S NEJNIŽŠÍMI EMISEMI CO2 (G/KM) | ||
1. | Smart fortwo coupé 40 kW cdi | 86 |
2. | Lexus CT 200h1) | 87 |
2. | Volkswagen Polo 1,2 TDI BlueMotion | 87 |
4. | Toyota Prius Hybrid1) | 89 |
Toyota Auris Hybrid1) | ||
Seat Ibiza 1.2 TDI e-ecomotive/ST | 89 | |
Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI/Combi | 89 | |
8. | Kia Picanto 1,0 LPG ISG3) | 90 |
9. | Fiat 500 0.9 8V Twin Air | 92 |
10. | Citroën C3 1,6 e-HDI | 93 |
Poznámka: 1) Auto s hybridním pohonem se systémovým výkonem 100 kW. Tvoří jej benzinový motor 73 kW/100 koní a elektromotor s výkonem 60 kW/82 k; 2) Auto s přídavným elektromotorem s výkonem 10 kW/14 koní; 3) Dvojitý (bivalentní) pohon na LPG nebo benzin; 4) Auta s délkou od 4,0 metrů a s výškou do 1,55 m, s prostorem pro zavazadla nejméně 300 litrů; 5) Přinejmenším pětisedadlová auta se čtyřmi dveřmi, s objemem kufru nad 400 litrů, do délky mající nejméně 4,2 m, nebo s vyšší karoserií minivanu; 6) Monovalentní pohon převážně na zemní plyn CNG s malou benzinovou rezervou 11 litrů.
Výsledek každého auta vychází z několika faktorů, nejdůležitějším je množství vypouštěného CO2 (60 %), následuje hluková zátěž (20 %), emise škodlivin pro člověka (15 %) a zátěž pro přírodu (5 %).
Pramen: VCD
Čtěte také:
Test Renaultu Grand Scénic 1,6 dCi: nový motor pro klasika
Test Toyoty Auris HSD: hybrid je tichý a úsporný hlavně ve městě
Test Škody Roomster 1,2 TDI Greenline: za eko se platí
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru
Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý