Čerstvé crash testy Euro NCAP: z deseti aut jen Kia Picanto nezískala 5 hvězd
Paleta aut s pětihvězdičkovým oceněním je tentokrát pestrá,
sahá od malého vozu přes nižší střední třídu až po luxusnější limuzínu,
off-road i elektromobil. Automobilky ale nesmí usnout na vavřínech, od příštího
roku bude hodnocení crash testů Euro NCAP přísnější.

S jen čtyřhvězdičkovým vysvědčením skončila při nových crash testech organizace Euro NCAP Kia Picanto.
Nejmenší vůz korejské značky nemá ve standardní výbavě elektronický stabilizační systém, nejčastěji označovaný ESP. Za to pochopitelně nezískal pochvalu.
Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP, k tomu uvedl: „ESP má prokazatelný bezpečnostní přínos, od příštího roku bude muset být tento systém ve všech nových autech prodávaných na starém kontinentu ve standardní výbavě.“
Vrchní úředník dodává: „Už letos by zákazníci měli požadovat, aby tento bezpečnostní prvek byl součástí výbavy auta, které kupují. A nezáleží na tom, jak je auto velké ani kolik stojí.“
Kia Picanto ztratila bod také při bočním nárazu do bariéry, která představuje jiný automobil.
Otevřely se totiž zadní dveře na levém boku. Při náročnějším bočním nárazu do sloupu zůstaly dveře už zavřené.
Kia Picanto si nevedla v crash testech Euro NCAP špatně, ale na pětihvězdičkové maximum nedosáhla, mimo jiné kvůli absenci ESP ve standardní výbavě a otevřeným dveřím při bočním střetu s bariérou
V nárazových testech si velmi dobře vedly dva testované chevrolety, Aveo z kategorie malých vozů i rodinný sedmimístný Orlando.
Zejména na výsledek Chevroletu Aveo se čekalo s napětím, předchozí generace při crash testech v roce 2006 totiž úplně propadla. Nové Aveo excelovalo a nasbíralo v crash testech více bodů než leckterý luxusnější vůz.
Euro NCAP poslední dobou mezi testovaná auta s běžnými spalovacími motory zařazuje vozy s hybridním pohonem nebo elektromobily.
Tentokrát crash testy prošel elektrický Opel Ampera, evropská verze Chevroletu Volt. Dopadl velmi slušně, za náročný boční náraz do sloupu získal maximum bodů.
Nastupující želízko v ohni korejské automobilky Hyundai, model i40, spolu se dvěma Volkswageny dostaly pochvalu v podobě vysokého hodnocení za ochranu dětské posádky.
Kombi i40 lze považovat za rodinný vůz, kabriolet a sedan německé automobilky už ne. O to více lze ocenit, že Volkswagen i u těchto vozů myslí na děti převážené v autě. Na ty mimo vůz už tolik ne.
Ale to není problém jen u Volkswagenu, mnoho automobilek totiž má stále dluh vůči chodcům. Euro NCAP od nich požaduje auta postavená tak, aby při střetu s chodcem ublížila co nejméně.
V nejnovějších crash testech dosáhly na požadavky organizace Euro NCAP ohledně ochrany chodců některé vozy jen s odřenýma ušima. Jde přitom o celkem výjimečná auta jako Audi A6, Opel Ampera nebo Citroën DS5.
Aby v roce 2012 získala auta pětihvězdičkové ocenění, musí v ochraně chodců dosáhnout nově alespoň šedesáti procent bodového maxima. Že to jde, dokázal v nedávném crash testu například nový Ford Focus.
Komisaři Euro NCAP doufají, že takto ohleduplných aut bude jen přibývat.
Martin Urban
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - SRPEN 2011 | ||||||
Auto | Počet hvězd | Body celkem | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
Audi A6 | 5 | 95 | 91 | 83 | 41 | 86 |
BMW X3 | 5 | 97 | 88 | 83 | 53 | 71 |
Citroën DS5 | 5 | 95 | 89 | 83 | 40 | 97 |
Hyundai i40 | 5 | 97 | 92 | 86 | 43 | 86 |
Chevrolet Aveo | 5 | 103 | 95 | 87 | 54 | 93 |
Chevrolet Orlando | 5 | 96 | 95 | 79 | 49 | 71 |
Kia Picanto | 4 | 91 | 86 | 83 | 47 | 43 |
Opel Ampera | 5 | 89 | 85 | 78 | 41 | 86 |
VW Golf Cabriolet | 5 | 101 | 96 | 86 | 53 | 71 |
VW Jetta | 5 | 101 | 94 | 86 | 56 | 71 |
Pramen: Euro NCAP
Čtěte také:
Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu
Test Chevroletu Orlando 2,0 VCDi: levný a rychlý minivan s tváří SUV
Nejnovější crash testy Euro NCAP zvládla auta na výbornou včetně elektromobilu