Test Škody Octavia 1,6 TDI s paketem Green Tec: eko za malý příplatek
Donedávna byly škodovky s ekologickou výbavou k mání pouze v drahé verzi Greenline. Od půlky roku je možné přikoupit nový paket Green Tec k motorům 1,4 TSI a 1,6 TDI. Druhý jmenovaný byl pod kapotou testovaného vozu.
Green Tec zahrnuje pneumatiky s nižším valivým odporem, start-stop systém a rekuperaci brzdné energie. Pro Škodu Octavia stojí pět tisíc korun.
Jen k základní výbavě Prima je za dvojnásobný počet tisícikorun. Zákazník však zároveň dostává k variantě Prima systém ESP, který pohříchu v nejlevnějších octaviích chybí.
Díky automatickému vypínání a zapínání motoru, pneumatikám s nízkým valivým odporem a získávání energie z brzdění má spotřeba poklesnou o několik decilitrů na sto kilometrů.
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela octavii s již tak úsporným turbodieselem na dálnici, na okreskách i ve městě.
Po šesti stech testovacích kilometrech ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 4,9 litru nafty na 100 km.
Na dálnicích se spotřeba pohybovala okolo 5,5 litru, na okreskách byla o litr nižší a v Praze většinou naopak o litr vyšší.
Prodloužená záď s velkým víkem kufru odlišuje škodovácký bestseller od konkurentů
Revoluční start-stop do každého auta
Ve městech přišel ke slovu start-stop systém motoru, který je součástí paketu Green Tec.
Jedna z nejrevolučnějších věcí ve srovnání s dalšími změnami, které v poslední době do aut pronikly, fungovala v testovaném autě na jedničku.
Jakmile řídící jednotka zjistí, že auto zastavilo a řidič nemačká spojkový pedál, motor se hned vypíná.
Když na semaforu naskočí zelená, nebo se uvolní hlavní silnice a řidič chce vůz rozjet, stačí zmáčknout spojku.
Během vteřiny motor naskočí, k žádnému narušení plynulosti nedochází. S klíčkem v zapalovací skříňce se vůbec netočí.
ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI - BEZPEČNOST A CENA | |
Crashtesty EuroNCAP | Škoda Octavia získala čtyři hvězdičky - podrobnosti o crash testu zde. |
Airbagy | 4 airbagy v základní výbavě Prima - čelní a boční vpředu. Hlavové stropní za příplatek 10 000 Kč. Ostatní výbavy Classic, Ambiente, Elegance, Laurin & Klement a GreenLine mají všech šest airbagů standardně. |
ESP | V základní výbavě Prima za příplatek 13 000 Kč. S paketem Green Tec pouze za 10 000 Kč včetně "zelené" výbavy. U ostatních výbav bez příplatku. |
Isofix | Zadní krajní sedadla ve druhé řadě mají isofixové úchyty. Za 900 Kč si je možné pořídit isofix také pro přední sedadlo spolujezdce. |
Cena | Nejlevnější Škoda Octavia přijde v rámci současné akční nabídky na 334 900 Kč (s motorem 1,2 TSI). S testovaným turbodieselem 1,6 TDI stojí 374 900 Kč ve výbavě Prima a 444 900 Kč ve výbavě Ambiente. |
Poznámka: září 2011
Start-stop systém motoru proniká do stále více aut a nemusí trvat dlouho, a bude ve standardní výbavě všech vozů.
Je to totiž logické, každý zapálenec ekologické jízdy vypínal motor už před 20 lety, kdy to jen šlo. Klíčkem otáčel sem a tam především na křižovatkách během delších stání.
Dnes to za něj udělá start-stop systém automaticky. Jeho chytrá řídicí jednotka přitom občas také motor nevypne.
Když například zjistí, že akumulátor nemá dostatečnou kapacitu nebo je zapotřebí intenzivně chladit či zahřívat interiér.
I při srpnových parných dnech přitom motor testované Škody Octavia na křižovatkách vypínal, když běžela klimatizace.
Komfortní pérování Škody Octavia se na české silnice hodí
reklama

Motor 1,6 TDI je úsporný i rychlý
Nejen nízká spotřeba nafty patří k přednostem základního naftového motoru ve Škodě Octavia.
Turbodieselová šestnáctistovka je v octavii poměrně tichá, ale především dynamická.
Testované auto zrychlovalo bez reptání od nízkých otáček a k dispozici mělo dost síly proto, aby nejen akcelerovalo pro potěšení řidiče, ale především při rychlých předjížděních manévrech.
ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Osvědčený bestseller dostal paket Green Tec za dostupný příplatek 5000 korun. Motor je tichý, úsporný a přitom mu nechybí dynamika. Interiér je prostorný, objem kufru excelentní. |
Slabiny | Tuhé řazení zpátečky, horší výhled dozadu, zájem zlodějů. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
K motoru 1,6 TDI je k mání manuální převodovka s pouze pěti rychlostními stupni. Dnes stále běžnější šestistupňová je v nabídce octavií vyhrazena dvoulitrovému motoru TDI.
Test však ukázal, že pět stupňů motoru s objemem 1,6 litru zcela vystačuje. Při dálniční rychlosti není motor vytočený do vysokých otáček, a proto není ani příliš hlučný.
Nízkou spotřebu má tento turbodiesel i s „pouhými“ pěti polohami pro jízdu vpřed na řadicí páce.
Nesporné kvality bestselleru
Jmenování silných stránek Škody Octavia připomíná nošení dříví do lesa, protože řada Čechů nejprodávanější vůz na českém trhu už dobře zná.
Škodovka nižší střední třídy s protaženou délkou má obrovský kufr s objemem 585 litrů.
Je tak dlouhý, že dosáhnout k nejhlouběji naloženým zavazadlům není úplně jednoduché i pro průměrně vzrostlého dospělého člověka.
Interiér je prostorný na předních i zadních sedadlech, kde měla svůj největší hendikep Octavia první generace.
Oblíbená škodovka se výborně ovládá, řízení je přesné, jen zařazení zpátečky potřebovalo u testovaného vozu větší sílu. Dámy si mohou stěžovat.
Řízení i jízdní vlastnosti jsou velmi příjemné. I když někdy působí octavie v zatáčkách těžkopádně.
Ale aby ještě tato škodovka jezdila stejně dobře jako BMW nebo Audi a přitom si ponechala svou cenu, to už by možná chtěli zákazníci trochu moc.
Petr Buček
ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 77/105 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 250/1500-2500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 191 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 město/3,9 mimo město/ 4,5 kombinace |
Emise CO2 | 119 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4569/1769/1462 |
Rozvor (mm) | 2578 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1350 |
Objem kufru (l) | 585/1455 (při sklopených sedadlech) |
Pramen: Škoda Auto
Čtěte také:
Test Fordu Focus 2,0 TDCi: sportovní kupé s pěticí dveří
Test Chevroletu Cruze: klasika vhodná na české cesty, ale s nepraktickým kufrem
Renault Fluence 1,5 dCi v testu – šarm a síla v tradičním kabátě
Test Citroënu C4 1,6 VTi: ve znamení komfortu a designu