Domů > Spodní články

Majitelé starších aut nesmí v Německu tankovat benzin E10, hrozí poškození motoru


velikost textu:
     
1.září 2011 00:01
 

U německých pump je už několik měsíců ke koupi benzin s označením E10. Toto palivo s 10procentním podílem biosložek představuje nebezpečí pro starší benzinové motory.


ADAC
Tomuto Opelu Signum benzin E10 poškodil palivové čerpadlo 

V Česku a v dalších evropských zemích se do benzinu přidává maximálně pět procent biopřísad.

Německé pumpy však od začátku tohoto roku spustily prodej benzinů E10 – na výdejních stojanech jsou k mání s různými oktanovými čísly jako Super E10, Normal E10 a SuperPlus E10. Jejich desetiprocentní podíl tvoří etanol. 

V Evropě se přidává do paliva stále více bioložek kvůli snížení závislosti na ropě, etanol se získává především ze zemědělských plodin.

Ukazuje se však, že všechny motory si s tímto novým benzinem neporadí. Na pozoru musí být majitelé starších aut.

Například všechny nově prodávané škodovky s benzinovými motory MPI, TSI, FSI nebo TFSI podle mladoboleslavské automobilky nemají s novým palivem problém.

Ale starším motorům, které mají pod kapotou majitelé felicií (týká se motorů s výkony 40 a 50 kW), favoritů, formanů a všech ještě starších modelů, hrozí poškození.

To stejné platí i pro vozy jiných značek, například motory FSI ve volkswagenech nové palivo nemusí snášet.

Týká se to modelu Lupo, Polo, Golf, Bora a Touran vyrobených v letech 2000 až 2004 a v ojedinělých případech i ve dvou pozdějších rocích.

Řidiči starších škodovek nebo aut jiných značek, které palivo s označením E10 nesnášejí, musí natankovat jiný benzin.

Buď je u německých pump k mání klasický super neboli natural s oktanovým číslem 95, nebo nezbývá než koupit dražší benzin s 98 oktany. Řidiče nesmí zlákat ani nižší cena benzinu s dodatkem E10.

Pokud si majitel auta není jistý, jestli jeho vůz může spalovat benzin E10, nezbývá než se podívat na německé internetové stránky dané značky s koncovkou .de a tam příslušnou informaci vyhledat.

Přehledný seznam (bohužel také pouze v němčině) nevyhovujících aut i motocyklů je zde.

Při pochybnostech je tak lepší vyhnout se benzinu E10 velkým obloukem.

Co může toto etanolové palivo se starším motorem napáchat, ukázal test německého autoklubu ADAC.

Jeho technici tankovali benzin E10 do Opelu Signum s motorem 2,2 litru. Automobilka Opel majitele takového auta varuje před novým druhem benzinu s desetiprocentní příměsí etanolu.

Technici ADAC ujeli s opelem 27 tisíc kilometrů. Poté se ukázalo, že došlo k poškození benzinového čerpadla. Na vině je podle autoklubu palivo E10.

Opel, Ford i Mercedes uvádějí, že problém nemusí nastat, když řidič natankuje etanolové palivo omylem jen jednou.

Poté však doporučují co nejdříve promíchat kapalinu v nádrži s klasickým palivem, které má méně než pět procent biosložek.

Ostatní automobilky podle ADAC považují za riskantní i jedno mylné natankování benzinu E10. V takovém případě nezbývá, než nádrž vypustit a naplnit ji správným palivem.

Petr Buček 


Čtěte také:

Expert na palivo Vladimír Třebický: Jak nenatankovat pančovaný benzin nebo naftu

Aktuální evropské ceny benzinu a nafty: v Chorvatsku a Slovinsku je levně


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 
 
V.Klaut - škodlivost lihu
Jestli tomu dobře rozumím tak běžný benzín ( u nás N95, v SRN ...
 
Mojmir - palivo E10 a Mazda 323Bj
V Německém katalogu uvádějí, ze tyto vozy nesmí tankovat palivoE10 ...
 
jimmy johnson - USA
Jen tak pro zajímavost, co sem v USA pochytil (aspoň myslím) tak ...

Celkem 3 příspěvků, poslední 22.6.2015 16:36:00.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

6.6.2023 21:16:45
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku