Půlka porce auta – pro jednoho akorát, pro dva jen tak tak
Stanu
se menším a ještě menším, až budu nejmenším na celém světě…
Jakoby Jiří Wolker v básni Pokora mluvil z duše výrobcům městských
aut. Těm už i minivozy připadají moc velké, a tak přicházejí s vozidly jen
pro řidiče či superspořivými autíčky pro dva. Koncepty budou k vidění na
autosalonu ve Frankfurtu.

Studie elektrického Smartu a vozítko pro jednoho se znakem VW na kapotě mají jedno společné. Takhle si designéři dnes představují auta do měst – ryze pro individualisty, maximálně pro dvojici, a hlavně aby jezdila zadarmo. Skoro.
Se studiemi drobných aut do města se poslední dobou roztrhl pytel. Vize Smartu, která se představí na autosalonu ve Frankfurtu (pro veřejnost začíná 17. září) a na které se podílel i chemický koncern BASF, by měla aktivně snižovat spotřebu paliva.
Už tak futuristické vozítko Smart dostává ve studii Forvision téměř čtyřprostorovou dimenzi
Tím je zde elektrický proud. Celá střecha je pokryta solárními články, které šetří proud v baterii a navíc vytvářejí unikátní fotovoltaickou mozaiku.
Dodaná elektřina ze střechy ušetří energii, kterou by vůz spotřeboval na chlazení posádky a provoz multimédií. Na přímém slunci zvládne proud vyrobený ze světla pohánět klimatizaci, za pouličního osvětlení asistuje pohonem tří palubních větráčků.
Přezouvat na zimu bude hračka. Tři kila těžké kolo by uneslo i dítě.
Pod vrstvou fotovoltaických článků jsou navíc OLED diody, které při otevření dveří či po stisknutí tlačítko osvítí interiér vozu. Mají poloviční nárok na energii, jakou vyžadují úsporné žárovky.
Za denního světla jsou přitom transparentní. Zevnitř pak část střechy vypadá jako z obyčejného skla a propouští dovnitř světlo.
Studie Smartu budoucnosti šetří proud svou nízkou hmotností. Karoserie je vyrobena z plastů s příměsí uhlíkových vláken. Kola od firmy BASF jsou celá z plastu a jedno neváží víc než tři kila.
Diody ve stropě v šeru svítí, za světla jsou průhledné
Volkswagen na frankfurtském autosalonu ukáže podle německého serveru Automotorundsport.de už dříve představenou studii superlehkého vozu pro městké popojíždění. Jde spíš o motokáru pro jednoho, ale na elektřinu a se zavazadlovým prostorem.
Vize nazvaná VW Nils má hliníkovou kraoserii dlouhou něco málo přes tři metry, širokou necelý metr třicet a vysokou metr dvacet. Jednomístné auto neváží víc než 460 kilo.
Městské přibližovadlo pro sólistu neváží ani půl tuny
Auto má běžný výkon 15 kW, který může krátkodobě zvýšit až na 25 kW. Dojezd je 65 kilometrů, což pro jízdy po městě stačí.
Elektromotor spolu s baterií a jednostupňovou převodovkou sedí nad zadní nápravou. Na stovku Nils zrychlí za jedenáct sekund a je schopný dostát dálniční rychlosti 130 km/h.
Kufr je spartánský, jedinému pasažérovi ale musí stačit
Navzdory svému určení má vůz bezpečnostní stabilizační systém ESP. Uvnitř přijde vhod multimediální systém s dotykovou obrazovkou.
Kufr stačí pobrat přepravku na lahve a menší zavazadlo – co víc by také osamocený pilot měl vozit?
Studie městského vozu na elektrický proud ujede na jedno nabití 65 kilometrů, rozjede se až na 130 km/h
(rub)
Čtěte také:
Volkswagen Up aneb jak bude vypadat nová malá škodovka
Frankfurtský autosalon je za dveřmi: představí se městská škodovka a další novinky