Test nosičů kol na střechu a na tažné zařízení ovládly produkty Thule
(2).jpg)
V testu nosičů kol může zvítězit jen takový, který zaručí stabilní upevnění a zároveň je snadné jej používat.
Sezona jízdních kol a jejich transportování právě začíná a výsledky srovnávacího testu přijdou aktivně zaměřené rodině nebo jedinci vhod.
Autokluby z Německa a Rakouska otestovaly 14 nosičů. Mezi nimi i takové, které uchytí a při cestě udrží těžké elektrokolo.
„Do výběru se dostala pětice nosičů určených na střechu auta a devět takových, které jsou určeny k upevnění na tažné zařízení. Šest z nich je vhodných také pro přepravu elektrokol, protože zvládnou až 30 kilogramů těžký bicykl,“ říká Steffan Kerbl, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.
V testu už se neobjevují nosiče, které se upevňovaly k pátým dveřím aut. Vystřídala je široká nabídka vhodnějších systémů spojených s tažnou koulí. A právě taková zařízení se díky jednoduché manipulaci s bicykly i s celým nosičem stávají hitem.
Stabilní nosič by neměl dovolit náraz kol do zadního skla auta ani při prudkém brzdění
Výrobky prošly náročným testováním. Musely obstát při prudkém brzdění, při vyhýbacím manévru i při jízdě po silnici ve špatném stavu.
Hodnotila se také jednoduchost montáže, vliv na spotřebu paliva a náročnost manipulace se zkoušenými nosiči.
Při testu technici použili jízdní kola různých velikostí a s odlišnými rámy. „Vedle horského kola, dámského kola a dětského bicyklu přišly ke slovu také dva typy elektrických kol s různými rámy,“ vysvětluje průběh testu Steffan Kerbl.
Thule je nejlepší na střechu i na kouli
Výsledek testu ukazuje, že ne každý nosič ve skutečnosti nabídne, co jeho výrobce slibuje.
Mezi střešními nosiči zvítězil švédský produkt Thule ProRide 591. Přestože v testu na sebe neprozradil žádné vyložené slabiny, na „jedničku“ v celkovém hodnocení nedosáhl.
"Tento systém přesvědčil díky rychlé montáži a vysoké stabilitě i při kritických situacích,“ uvádí Steffan Kerbl.
V českých obchodech je tento střešní nosič k mání za částky od necelých 1800 korun. Připevňuje se k základním příčníkům na střechu auta. Kdo převáží více kol, potřebuje pro každé zvlášť jeden kus tohoto nosiče.
Také ve druhé testovací skupině, kterou tvořily nosiče na tažné zařízení, uspěl výrobek Thule. Model s označením Euroway G2 920 uveze dva bicykly a stojí okolo devíti až deseti tisíc korun.
K této částce je nutné připočíst náklady na tažné zařízení. Například pro Škodu Octavia stojí i s montáží nejméně šest tisíc korun.
Převážení kol v nosiči na kouli usnadní získání třetí registrační značky, kterou některé české internetové obchody slibují dodat k vítěznému výrobku z testu zcela zdarma.
„Vedle velmi jednoduché montáže zabodoval tento model i díky výsuvným světlům a kolejničkám. Přikoupit lze navíc koleje pro snadné najetí,“ popisuje vítězný produkt technik autoklubu.
V tomto případě modré kolo na střeše nevydrželo a uletělo
Vítězilo nejen Thule, prohrál Mont Blanc
Mezi nosiči kol na tažné zařízení, které uvezou i těžké kolo s elektrickým pohonem, zvítězila Atera Strada Sport 2. Tuzemské internetové obchody tento výrobek nabízejí za částky od 7500 tisíc korun.
„Také v extrémních situacích při vyhýbacích manévrech nebo při crash testu fungoval přesvědčivě,“ říká Steffan Kerbl.
Naopak špatně dopadly ve srovnávacím testu nosiče značky Mont Blanc. Střešní systém Mont Blanc Discovery neušel kritice už při podobném testu autoklubů před dvěma roky. Nějakého vylepšení se však podle všeho nedočkal.
Stejně jako předloni nedokázal tento nosič při crash testu udržet kolo na střeše. Utržený bicykl se stává v případě kolize velkým nebezpečím pro své okolí.
Ještě v horším světle se v testu představil systém Mont Blanc Explorer 2 určený k převážení kol na tažném zařízení.
Při vyhýbacím manévru i při crash testu prasknuly jeho držáky. Navíc jeho upevňování na kouli vyžaduje velkou námahu.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU NOSIČŮ KOL | ||||
Výrobek | Jízda | Obsluha | Bezpečnost a životnost | Výsledek |
STŘEŠNÍ NOSIČE | ||||
Thule Pro Ride 591 | 1,3 | 2,3 | 1,4 | 1,7 |
Alter Giro AF | 1,9 | 2,9 | 3,5 | 2,6 |
Eufab Alu Star | 2,9 | 3,5 | 3,1 | 3,2 |
Mac Safety First Super Bike | 2,9 | 4,1 | 3,7 | 3,5 |
Mont Blanc Discovery | 1,3 | 2,4 | 4,5 | 4,0 |
NOSIČE NA TAŽNÉ ZAŘÍŽENÍ PRO BĚŽNÁ KOLA | ||||
Thule Euroway G2 9201) | 1,0 | 1,8 | 2,5 | 1,6 |
Eufab Raven | 2,1 | 2,0 | 2,0 | 2,1 |
Mont Blanc Explorer 2 | 5,0 | 2,6 | 4,0 | 5,0 |
NOSIČE NA TAŽNÉ ZAŘÍZENÍ SE ZVÝŠENOU NOSNOSTÍ I PRO ELEKTROKOLA | ||||
Atera Strada Sport 2 | 1,7 | 2,1 | 1,7 | 1,8 |
MFT Aluline | 1,7 | 3,2 | 3,5 | 2,6 |
Uebler X21 Nano | 3,5 | 1,8 | 3,5 | 2,9 |
Twinny Load Compact RA | 3,5 | 3,1 | 2,2 | 3,1 |
Fabbri Elektrobike Excl.Del. | 4,0 | 2,9 | 2,4 | 3,5 |
Westfalia Portilo | 4,0 | 1,9 | 1,7 | 3,5 |
HODNOCENÍ AUTOKLUBU aDAC | ||
0,6 - 1,5 | velmi dobrý | |
1,6 - 2,5 | dobrý | |
2,6 - 3,5 | uspokojivý | |
3,6 - 4,5 | dostatečný | |
4,6 - 5,5 | nedostatečný |
Poznámka: 1) Podle výrobce došlo ke zvýšení nosnosti tohoto nosiče
Pramen: ADAC
reklama
Čtěte také:
Test střešních boxů: Který je bezpečnější a jak obstojí v dešti?
Test nabíječek autobaterií: Inteligentní elektronika vzkřísí akumulátor
Test helem pro motocyklisty: zvítězila nejdražší, levné však nepropadly