Test střešních boxů: vyhrál Thule Motion 800
Srovnávací test vyzkoušel kvalitu a bezpečnost osmi střešních boxů.
.jpg)
Autoklub ADAC spolu se svými partnerskými kluby z Rakouska a Švýcarska otestoval boxy, které se v zimě hodí lyžařům a v létě rodinám při cestě na dovolenou.
Hodnotil jejich konstrukci, zjišťoval mimo jiné těsnost při dešti. Zaměřil se také na obsluhu boxů - na srozumitelnost návodů a na jednoduchost jejich montáže a užívání.
Podle ADAC by se měla zlepšit bezpečnost střešních boxů.
Testy bezpečnosti se zaměřily chování střešních schránek při vyhýbacím manévru, při prudkém brzdění z rychlosti 100 km/h a v nárazu v rychlosti 30 km/h.
Vítězem srovnání se stal výrobek Thule Motion 800.
Podal přesvědčivé výkony v hodnocení bezpečnosti i jednoduchosti obsluhy. Lze jej lehce otvírat z obou stran.
Také v nárazovém testu nechal konkurenty za sebou.
ADAC vyzdvihuje způsob montáže vítězného boxu. K střešnímu nosiči se připevňuje s pomocí otočného ovladače, který ovládá klešťové úchyty. Ty obejmou střešní nosiče.
Na druhém místě skončil box Hapro Traxer 6.6. Až na složitější zavírání a otvírání snese srovnání s vítězem testu Thule.
Třetí Kamei nabízí podle ADAC o něco horší bezpečí při městském crash testu. Ani jeho obsluha není tak jednoduchá jako u dvou "rakví" na prvním a druhém místě v celkovém hodnocení srovnávacích zkoušek.
Vítězný střešní box Thule a detaily jeho zámku i kleští pro spojení s nosiči
Průměrné známky si z testu odnesly boxy Neumann XX-Line, Atera Cargo 830, Cartrend Exodus a Rameder Black Line 580.
Poslední příčka patří boxu ATU Jetbag 70 Premium.
Na vině je jeho špatný výsledek v nárazové zkoušce. Vinou chybné konstrukce došlo k rozlomení zadních úchytů, záď boxu se zvedla a na střeše auta jej udržely jen přední svěrky.
Autoklub ADAC do testu zařadil pouze boxy s délkou alespoň 170 centimetrů a s objemem okolo 410 litrů.
Zkoušky odhalily, že objem schránek je někdy menší, než udávají výrobci. Na druhou stranu Thule nebo Kamei nabízejí více prostoru, než uvádějí.
ADAC také radí, jak střešní box nakládat. Je do něj vhodnější umístit lehčí zavazadla, která by měla v každém případě zaplnit přední část schránky.
Není dobré zapomínat na maximální zatížení střechy, do níž je nutné započítat také hmotnost boxu a střešních nosičů.
Zavazadla uvnitř "rakve" vyžadují připoutání s pomocí pásů. Jinak hrozí, že při nárazu nebo prudkém brzdění z boxu vyletí ven.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU STŘEŠNÍCH BOXŮ | |||||||
Objem/délka1) | Cena (Kč) | Konstrukce | Obsluha | Jízdní bezpečnost | Crash test | Hodnocení | |
Thule Motion 800 | 479/190 | 10675 | 1,7 | 1,4 | 1,0 | 1,5 | 1,5 |
Hapro Traxer 6.6 | 399/175 | 9600 | 1,6 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 1,6 |
Kamei 510 | 552/188 | 10500 | 1,2 | 2,3 | 1,0 | 3,5 | 1,8 |
Neumann XX-Line | 589/200 | 9000 | 1,6 | 4,0 | 2,5 | 2,8 | 2,8 |
Atera Cargo 830 | 352/170 | 7600 | 2,3 | 4,0 | 1,6 | 1,8 | 2,9 |
Cartrend Exodus | 320/180 | - | 2,1 | 4,0 | 1,0 | 3,5 | 2,9 |
Rameder Black L 580 | 486/180 | - | 2,8 | 4,0 | 1,0 | 3,0 | 3,1 |
Jetbag 70 Premium | 409/180 | - | 1,5 | 2,2 | 2,2 | 4,0 | 4,0 |
HODNOCENÍ ADAC | ||
0,6 - 1,5 | velmi dobrý | |
1,6 - 2,5 | dobrý | |
2,6 - 3,5 | uspokojivý | |
3,6 - 4,5 | dostatečný | |
4,6 - 5,5 | nedostatečný |
Poznámka: 1) Objem (litrů) naměřený autoklubem ADAC/využitelná délka (cm); Podíly na hodnocení: konstrukce 40 %, obsluha 40 %, jízdní bezpečnost 10 %, crash test 10 %.
Pramen: ADAC
reklama