Výměna informací mezi auty začíná
Dlouho
očekávaná novinka, která má výrazně pozměnit dopravu, se dostává na silnice.
Auta si budou navzájem vyměňovat informace. Díky tomu vyšlou varování před
náledím, upozorní na kolonu nebo na nebezpečnou nehodu.

Auto pojede po dálnici a už s předstihem zjistí, že někde vepředu, kam řidič nedohlédne, stojí kolona.
Nebo se za nepřehlednou zatáčkou právě stala vážná nehoda a další vozy by mohly její následky ještě zhoršit.
Jindy se auto od ostatních vozidel dozví, že na mostě, ke kterému se teprve blíží, je náledí.
Takto se řidič a jeho auto bude moct na kritickou situaci nebo na zhoršené povětrnostní podmínky připravit.
Princip je jednoduchý. Elektronika auta pracuje se spoustou informací. Například bezpečnostní systémy ABS nebo ESP zaregistrují, že auto jede po kluzkém povrchu a varovnou informaci bezdrátově vyšlou k okolním autům.
Informace o nebezpečí budou vysílat do okolních aut také nabouraná auta, dopravní stavby nebo semafory.
Auta se navzájem informují o možných nebezpečích
V Německu začne příští rok na jaře zkušební provoz takového telematického systému. Auta budou komunikovat mezi sebou a s další silniční infrastrukturou.
Do projektu nazvaného Car-to-X se zapojí 120 aut. Všechna se budou převážně pohybovat v regionu Frankfurt-Rýn-Mohan.
„Jsme přesvědčeni, že komunikace Car-to-X představuje významný krok k automobilové dopravě bez nehod,“ říká koordinátor projektu Christian Weiss.
Na projektu se účastní automobilky Mercedes, Opel, Volkswagen, BMW a Audi, ale také firmy podnikající v telekomunikacích a technické univerzity.
Systém ABS právě zjistil, že silnice klouže. Informaci hned předává vozům, které se ke kluzké silnici teprve blíží.
Přenos informací mezi auty a dopravní infrastrukturou však nebude mít jen přínos pro bezpečnost dopravy.
Řidiči se mohou těšit také na jeho komfortní funkce. Když řidič do navigace zadá, že hledá parkoviště ve městě XY, navigace se spojí s parkovišti a zjistí, kde jsou volná místa. K nim pak auto navede.
Řídící jednotky semaforů zase budou vědět, kolik aut se ke křížení silnic blíží ze kterého směru a podle toho rozsvítí zelené a červené světlo.
Provoz bude díky tomu plynulejší, klesne spotřeba paliv i jejich škodlivé emise.
Za jak dlouho se tyto bezpečnostní telematické systémy naplno rozšíří do všech aut, zatím není jasné. Už dnes však například řada firem sleduje vzdáleně služební auta svých pracovníků, aby lépe koordinovaly jejich práci.
(buč)
Čtěte také:
Blízká budoucnost? Auta komunikují se semafory, pumpou i parkovištěm
Vlak na dálnici - vítejte v budoucnosti