Domů > Bezpečné auto

Auta nejsou při nárazech kompatibilní a to je problém, říká ADAC


velikost textu:
     
14.listopadu 2011 00:01
 

Automobilky dávají autům sice čím dál více bezpečnostních doplňků, jedno ale přehlížejí. Nevěnují se tomu, aby byla auta při nárazu navzájem kompatibilní. Na tento problém stále častěji upozorňuje autoklub ADAC spolu se svými partnerskými autokluby.


ÖAMTC
Audi drtí překážku, ale jeho deformační zóny trochu zapomínají na posádku. V crash testech Euro NCAP získalo Audi Q7 i Fiat 500 plný počet pět hvězdiček. 

Aby autokluby zjistily, jaké jsou slabiny aut při vzájemných srážkách, provádějí pravidelně crash testy zaměřené na kompatibilitu aut - na to, jak si vzájemně rozumí, nebo nerozumí při srážce.

Neboli jak umí pohltit náraz, či jak naopak dovedou svého soka v nárazu zbytečně poškodit.

Proti sobě vysílaly autokluby v rámci crash testů různá auta jedoucí stejnou rychlostí.

Před časem se takto střetl malý Fiat 500 s obřím SUV Audi Q7. Že velké audi těží ze své vyšší hmotnosti při nárazu, nikoho nepřekvapilo.

Ale proč má jedno auto deformační zóny výš než druhé a proč se u jednoho pohltí energie více a u druhého méně?

To se technikům autoklubu nelíbilo a kritiku vyslali hlavně k německé automobilce v Ingolstadtu.

ADAC spílalo konstruktérům Audi, že jejich velké SUV natropí při nárazu do jiného auta velkou paseku.

Testovaná auta zanechala na měkké části bariéry svůj otisk kompatibility. Přední nosníky Audi Q7 se do ní nebezpečně zavrtaly.


Nyní vzaly autokluby malinkého fiata a velké audi na testovací polygon znovu. Vymysleli novou metodu, jak posuzovat kompatibilitu aut.

Auta tentokrát nevrážela navzájem do sebe, ale střetla se s protijedoucí bariérou těžkou 1400 kilogramů s měkkým čelem. Bariéra zastoupila běžné auto střední třídy.

Malý Fiat 500 i velké Audi Q7 zanechaly na poddajné bariéře svůj otisk kompatibility.

Fiat nedopadl špatně, technici označili jeho kompatibilitu za uspokojivou. Jeho deformační zóny zachytily hodně energie a svého protivníka při nehodě ohrožuje Fiat 500 málo.

Zato Audi mělo při stejném crash testu větší potíže. Jeho kompatibilitu označili technici za nedostatečnou.

Nosníky ukryté pod nárazníkem, které mají pohlcovat náraz, jsou u Audi tak tuhé, že se podobně jako kopí provrtají do nabouraného vozu.

Fiat 500 ohrožuje ostatní auta méně. Avšak posádku neochránil tak dobře jako těžší a větší SUV od Audi.


Také v ochraně svých cestujících má Audi Q7 mezery, v určitých místech byla jeho deformační zóna naopak příliš měkká.

Přesto se ukázalo, že robustní Audi ochrání svou posádku lépe než malý Fiat 500.

Aby se síly na silnicích trochu srovnaly, navrhuje ADAC dávat autům jednotný ochranný štít a deformační zóny se stejnou tuhostí. Počet usmrcených při dopravních nehodách by měl díky tomu poklesnout.

(buč)


Čtěte také:

Populární SUV ohrožují menší auta. Alespoň že méně než v nedávné minulosti

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 5:52:10
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku