Elektrický Chevrolet Volt bojuje s ohněm
Velkým
problémům musí čelit elektrický Chevrolet Volt a jeho identické dvojče Opel
Ampera zrovna ve chvíli, kdy oba vozy zamířily do evropských prodejen.
Chevrolet Volt se po crash testech sám od sebe vznítil.

Jeden z mála sériových elektrických vozů dostal těžkou ránu. I když získává cenu za cenou pro své revoluční pojetí, nyní musí jeho konstruktéři rychle zakročit a provést změny.
Co se vlastně stalo? Americký úřad pro dopravní bezpečnost NHTSA letos v květnu vyzkoušel bezpečnost Chevroletu Volt při bočním nárazu.
Crash test dopadnul dobře, posádka je při podobných nehodách v bezpečí, hodnocení bylo výborné - pětihvězdičkové. (výsledky evropských nárazových zkoušek čtěte zde)
Nabouraný Chevrolet Volt zůstal stát v laboratoři, v níž se crash testy konají. A po třech týdnech náhle vzplanul.
Pracovníci NHTSA auto uhasili a začali pátrat po příčině požáru. Zjistili, že chladicí systém, který se v elektrickém chevroletu stará o nízkou teplotu lithium-ionových baterií, utrpěl při nárazové zkoušce podle všeho nebezpečnou újmu.
Akumulátory se mezitím přehřály a začalo hořet. Při dalších podobných crash testech začaly z baterií létat jiskry už dříve než po týdnech.
V listopadu uveřejnila NHTSA svá zjištění s tím, že bude problémy Chevroletu Volt dále prošetřovat.
V západní Evropě už je Chevrolet Volt k mání
Nepříjemná zpráva přišla z Ameriky právě ve chvíli, kdy Chevrolet Volt i jeho dvojče Opel Ampera vstupují na evropský trh. V českých prodejnách se zatím ani jeden z nich neobjevil.
Volt i Ampera patří stejně jako ostatní elektromobily mezi hodně drahé zboží. V Německu stojí okolo 42 tisíc eur. V přepočtu zhruba milion korun. Větší Opel Insignia stojí v základním provedení polovinu.
Koncepce Chevroletu Volt je jiná než u několika málo konkurentů s elektromotory, které se už dostaly do prodeje.
Nissan Leaf je čistým elektromobilem a jezdí pouze na elektřinu. Hybridní Toyty Prius používají elektrický pohon spíše jako doplněk spalovacího motoru.
Volt i Amperu jejich americký výrobce označuje za elektromobil s prodlouženým dojezdem.
Opel Ampera je dvojčetem Chevroletu Volt
Klasický elektromobil dnes kvůli omezené kapacitě baterií neujede více než 200 kilometrů.
Chevrolet Volt má na palubě baterie s kapacitou pro maximálně 80 kilometrů. Pod jeho přední kapotou však sídlí také malý benzinový motor. Ten v případě potřeby naskočí, aby převzal úlohu generátoru, který dobíjí baterie. Kola stále roztáčí elektromotor.
Díky tomu najede Chevrolet Volt s plně nabitými akumulátory a s natankovanou nádrží až 500 kilometrů.
Jeho konstruktéři však předpokládají, že majitelé elektrického chevroletu i opelu jezdí především na krátké vzdálenosti. A budou ho využívat především jako elektromobil. Ten je však kdykoliv připraven zvládnout i dlouhou trasu bez dobíjení.
Než Chevrolet vyřeší problémy se vznícením nabouraných vozů, nabízí zákazníkům zapůjčení náhradního auta. Anebo zpětný odkup jejich vozu.
Podle amerického spotřebitelského časopisu jsou majitelé s Voltem velmi spokojení. A proto se do vrácení auta ani půjčení náhradního vozu nehrnou. V běžném provozu ke vznícení zatím nedošlo. V USA prodal letos Chevrolet více než šest tisíc modelů Volt.
Prodávat elektromobily chtějí začít v nejbližších letech všechny velké automobilky.
(buč)
Čtěte také:
Hybridy jsou bezpečnější při srážce s jiným autem, chodce ohrožují více
Škoda Citigo má 5 hvězd z crash testů, čínské automobilky zvyšují kvalitu