Od listopadu musí mít nová auta isofixy, varování na nezapnuté pásy i na únik vzduchu z pneumatik
Po ABS a ESP nařizuje Evropská unie automobilkám další povinnou výbavu. Nová auta dostanou signalizaci nezapnutých pásů, řidiči poradí, kdy má řadit a do prodejny nebude smět auto bez isofixů.

Evropská unie chce zvýšit bezpečnost aut, a proto od 1. listopadu přikazuje výrobcům dávat do aut povinně několik prvků bezpečnostní výbavy.
Novinky se týkají všech úplně nových modelů, které výrobci nechávají schválit k provozu na evropských silnicích po 1. listopadu letošního roku.
Znamená to, že nová nařízení neplatí například pro Škodu Rapid. Mladoboleslavská automobilka svůj nový model uvedla ještě před listopadem. Avšak novou Škodu Octavia, kterou teprve chystá, nová výbava nemine.
Od začátku roku 2014 už unie nebude rozlišovat mezi staršími a novými modely - bezpečnostní výbavu platnou od letošního listopadu budou muset mít všechna auta prodávaná jako nová.
Balíček nových povinností je součástí postupných kroků, kterými chce EU snížit počet obětí dopravních nehod mezi roky 2010 a 2020 o 50 procent.
"Díky těmto novým opatřením výrazně vzroste bezpečnost, protože poklesne riziko nehod a zmírní se jejich následky," uvádí v tiskové zprávě viceprezident Evropské komise Antonio Tajani.
Isofixové úchyty míří do povinné výbavy aut
Mezi nové bezpečnostní doplňky patří například signalizace nezapnutého pásu na místě řidiče. Tento doplněk už je poměrně běžný u většiny nových aut.
Povinnou součástí aut se stávají také isofixové úchyty pro upevnění dětských autosedaček. Podle Evropské unie musí být v autě alespoň dva páry isofixových ok.
Kromě toho, že jsou děti usazené v isofixových sedačkách většinou ve větším bezpečí než bez nich, dočkají se rodiče také většího komfortu při upevňování sedaček v automobilu.
Brusel v balíčku nových nařízení pro automobilky uvádí také požadavek na ještě jasnější varování na nutnost vypnutí airbagu spolujezdce, pokud je na tomto sedadle převáženo dítě v protisměrné sedačce.
Novinkou je také zpevnění zadních sedadel. Cílem je ochránit cestující, které mohou při čelním nárazu ohrozit zavazadla umístěná v kufru auta.
Na evropských silnicích přibývají elektroauta, a proto unie prosadila přísnější bezpečnostní nároky na tento typ vozidel. Jejich uživatelé mají být lépe ochránění před zásahem elektrickým proudem.
Další novinkou je povinná neustálá kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách. Při jeho náhlém poklesu bude mít řidič šanci auto zastavit dříve, než nad autem s propíchnutým kolem ztratí nadvládu.
Vedle toho získá neustálý přehled o stavu pneumatik. Snížený tlak zavčas vyrovná dofouknutím plášťů. Auto s podhuštěnými koly má delší brzdnou dráhu, vyšší spotřebu paliva a horší vliv na životní prostředí.
Na ekologii a spotřebu cílí také poslední nový doplněk povinný pro nové modely od letošního listopadu. Auta musí napříště řidiči umět za jízdy poradit, kdy má změnit rychlostní stupeň.
(buč)
Čtěte také:
BEZPEČNÁ AUTA na AutemBezpečně.cz