Test ukázal, že některá auta už opravdu před chodci sama zastaví
Nové elektronické systémy samy od sebe rozpoznají chodce a auto zastaví. Test ADAC vyzkoušel, jak fungují.

V roce 2012 zahynulo na českých silnicích 146 chodců.
Moderní asistenční systémy, které mají v budoucnu znatelně snížit počet střetů s pěšími, samy chodce rozpoznají třeba i za tmy, poté řidiče varují před nebezpečím a pokud nereaguje, začne vozidlo automaticky brzdit.
Ačkoliv jsou tyto systémy zatím v plenkách, německý autoklub ADAC je vyzkoušel v rozsáhlém testu.
Výsledek je nadějný: některé systémy už nyní umí auto před chodcem bezpečně zastavit i bez zásahu řidiče.
Velmi dobře obstály v testu nové asistenční systémy ve vozech Volvo a Lexus. Mercedes s BMW za nimi zaostaly.
Pátým testovaným vozem byla Škoda Octavia. Na její palubě se však objevil přídavný systém, kterým lze vybavit auto jakékoliv značky a nedodává jej automobilka.
Když spatří chodce, spustí varovný signál pro řidiče. Auto však samo nebrzdí. Takové systémy ADAC nepovažuje za dostatečné.
Testy v různých situacích
Technici autoklubu testovali nouzové brzdy v různých situacích. Před autem se náhle objevil stojící dospělý chodec, v dalších zkouškách figurína náhle vstoupila do vozovky.
Poté dospělou figurínu nahradila dětská postava, která "vbíhala" pod kola jedoucího auta ze zákrytu tvořeného jiným vozem.
Čtvrtá situace měla za úkol vyzkoušet, jak auta reagují na chodce, který vkročil do vozovky, ale stačil ještě na jejím okraji zastavit.
Lexus i toyota zastavily a zabránily samy od sebe střetu s chodcem i v rychlosti 50 km/h.
Jako nejúčinnější se ukázal být systém Volva V40. Výborně si poradil s automatickým brzděním a není přitom ve srovnání s ostatními drahý.
V Česku jej lze zakoupit za 42 900 korun. Do luxuxní limuzíny od Lexusu však přijde nejméně na 220 tisíc korun.
Mercedes nezastavil před pohybujícími se figurínami
Volvo se navíc může jako první auto pochlubit venkovním airbagem, který se nafoukne na přední kapotě a chrání chodce při nárazu. (Více o tomto airbagu čtěte zde).
Brzdy systému PRE-SAFE, jak je označuje ve svých vozech Mercedes, měly v testu ADAC problémy s pohybujícími se chodci. Střetu s nimi nezabránily.
Nejlevnější systém představilo mezi zkoušenými auty BMW řady 3 GT.
Jeho nouzové brzdy přijdou jen na necelých 12 tisíc korun, auto však samy zcela nezastaví. Slouží jako podpora pro brzdění řidičem.
Nárazu nezabrání, následky střetu mezi autem a chodcem alespoň sníží.
(buč)
VÝSLEDKY TESTU BRZDOVÝCH SYSTÉMŮ CHRÁNÍCÍCH CHODCE | |||||
Vůz | Podíl | Lexus LS 600h L | Volvo V40 | Mercedes E | BMW 3 GT |
Cena systému1) | 220 000 Kč | 42 900 Kč | 68 607 Kč | 11 800 | |
Stojící dospělý | 10 % | 1,0 | 1,8 | 1,0 | 3,7 |
Jdoucí dospělý | 40 % | 1,1 | 1,0 | 3,1 | 3,7 |
Jdoucí dítě | 30 % | 2,8 | 3,7 | 4,0 | 3,8 |
Zastavivší dospělý | 10 % | 3,0 | 2,0 | 4,0 | 2,0 |
Fungování v noci | 5 % | 2,0 | 3,0 | 3,0 | 5,0 |
Varování | 5 % | 3,2 | 1,0 | 2,6 | 2,1 |
Hodnocení ADAC | 2,0 | 2,1 | 3,2 | 3,5 |
Poznámka: 1) Testován byl systém rozpoznávající chodce a automaticky brzdící před ním. Bývá součástí příplatkových bezpečnostních paketů. HODNOCENÍ ADAC: 0,6-1,5 velmi dobrý, 1,6-2,5 dobrý, 2,6-3,5 uspokojivý, 3,6-4,5 dostatečný, 4,6-5,5 nedostatečný.
Pramen: ADAC
VIDEO Z TESTU ADAC:
Čtěte také:
Srovnávací test automatických brzd: vyhrálo BMW 7, poslední skončil Ford Focus