Novinka na rakouských dálnicích: povinná ulička pro průjezd sanitek a hasičů
Rakouské
televizní kanály vysílají spoty, které informují řidiče o novém pravidle na
dálnicích. Jakmile začne vznikat dálniční zácpa, auta musí udělat předepsaný
manévr, aby vznikla záchranná ulička.

Slovo Rettungsgasse skloňují rakouská média ve všech pádech, v televizi běží osvětové spoty, tiskárny chrlí letáky dokonce i v češtině.
Od 1. ledna 2012 platí na rakouských dálnicích nové pravidlo. Jeho cílem je zajistit hladký průjezd sanitek, hasičů a policistů ucpanou dálnicí.
Novinka má zrychlit příjezd záchranných vozidel na místo nehody až o čtyři minuty. Šance na přežití těžce zraněných osob díky tomu vzroste o 40 procent.
Dosud se v Rakousku nechával na dálnici k průjezdu sanitek, hasičů a policistů volný odstavný pruh.
Podle rakouských zkušeností se často stává, že je odstavný pruh ucpaný vinou porouchaného auta nebo se utěsní v místě, kde auta opouštějí dálnici.
Proto platí od prvního ledna pravidlo záchranné uličky. Na dvouproudé dálnici musí zajet auta, jakmile začne vznikat zácpa, co nejvíce ke kraji.
Vozidla v levém pruhu pokračují nebo zůstanou stát co nejblíže travnatému pásu, řidiči v pravém pruhu zamíří co nejvíce doprava.
Mohou přesahovat i do odstavného pruhu. Avšak jen v nejnutnějším případě, jinak by měl zůstat také odstavný pruh volný.
Auta takto pokračuji v jízdě, mezi nimi je připravená záchranná ulička pro zdravotníky, hasiče a policisty.
Důležité je, aby auta zajela co nejvíce ke kraji hned tehdy, když zácpa vzniká „Pokud na dálnici nebo rychlostní komunikaci, příp. na autostrádě zpomalí doprava a hrozí dopravní zácpa, vytvořte průjezd pro záchranáře. Je jedno, zda se zásahová vozidla nacházejí v blízkosti či nikoli,“ píše se v letáku pro české řidiče.
Na videu si prohlédněte, jak mají řidiči vytvářet záchrannou uličku na rakouských dálnicích
Když má dálnice více pruhů než dva v každém směru, tvoří se záchranná ulička ve stejném prostoru. Znamená to, že auta jedoucí v levém pruhu pokračují co nejblíže levé bílé čáře u svodidel.
Auta v pomalejších pravých pruzích zajedou co možná nejvíce do pravé části svého pruhu, pokud tam mají místo, mohou překročit i hranici vedlejšího jízdního pruhu. Vozidla v nejpomalejším pruhu smějí pokračovat v odstavné linii.
Podle rakouského autoklubu ÖAMTC hrozí řidičům, kteří se novým pravidlem záchranné uličky nebudou řídit, pokuta ve výši až 726 eur. Kdo vyloženě zabrání průjezdu záchranným vozidlům, čeká ho postih i 2180 eur.
„Záchranná ulička funguje jen tehdy, kdy všichni řidiči jednají solidárně a dodržují stejné pravidlo. To se týká také řidičů z ciziny,“ říká na stránkách rakouského autoklubu jeho sekretář Olivek Schmerold.
(buč)
Text rakouského letáku pro české řidiče
OD 1. LEDNA 2012 POVINNOST V PŘÍPADĚ DOPRAVNÍ ZÁCPY
Pokud na dálnici nebo rychlostní komunikaci, příp. na autostrádě zpomalí doprava a hrozí dopravní zácpa, vytvořte průjezd pro záchranáře. Je jedno, zda se zásahová vozidla nacházejí v blízkosti či nikoli.
Nasměrujte své vozidlo co nejblíže k okraji vozovky a postavte jej paralelně k průjezdu pro záchranáře. Dodržujte přitom dostatečnou bezpečnou vzdálenost od vozidla před sebou.
V PŘÍPADĚ DVOU JÍZDNÍCH PRUHŮ:
U dálnic a rychlostních komunikací, příp. u autostrád se dvěma jízdními pruhy zajeďte v levém pruhu co nejvíce doleva. V pravém pruhu se posuňte co nejvíce doprava – využijte přitom i odstavný pruh. Platí pro osobní vozidla stejně jako pro motorky, nákladní vozidla i autobusy.
V PŘÍPADĚ VÍCE JÍZDNÍCH PRUHŮ:
U dálnic se třemi a více jízdními pruhy platí stejný systém. Všechna vozidla v krajním levém pruhu zajedou k levému okraji vozovky, všechny ostatní jízdní pruhy se posunou co nejblíže pravému okraji. Vozidla v krajním pravém jízdním pruhu přitom využijí i odstavný pruh.
Jak upravují průjezd záchranných vozidel české zákony
Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně tři metry pro průjezd těchto vozidel.
To znamená, že řidič v pravém jízdním pruhu zastaví blízko pravé krajnice a motorista v levém zase u levé krajnice. Pokud je ve směru více než tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.
Dálniční známky 2012: české i rakouské poplatky zdražily, ve Švýcarsku zavedli dvojnásobné pokuty
Ceny benzinu a nafty v Evropě: kdo se chystá do Alp, ať tankuje v Rakousku