Jak má vypadat přestávka během dlouhých cest
Když
řidič pravidelně neodpočívá a nedobíjí správně své baterky, může cestování
skončit tragicky.
.jpg)
Každý den se objevují zprávy o nehodách, které zavinil mikrospánek. Řidič přecení své síly a ohrožuje okolí.
Jak řidič pozná, že už by neměl řídit? Začne se vrtět, protahuje se nebo ho začnou pálit oči. (Více o mikrospánku čtěte zde.)
Při dlouhých cestách proto nezbývá než pravidelně zastavit a udělat si pauzu.
Základem podle autoklubu ADAC je vyjíždět odpočatý a přestávky si naplánovat na každé dvě až tři hodiny.
Méně zkušení řidiči by měli zastavit už po dvou hodinách, vyježděnějším stačí sjet na odpočívadlo po třech hodinách.
Podle autoklubu nemůže řidič bezpečně za den řídit déle než deset hodin. Následovat by měla dlouhá přestávka a spánek.
K ničemu je hektická pauza. Řidič by měl odpočívat co nejklidněji. Za takovou přestávku nelze brát rychlou návštěvu toalety nebo jídlo ve stoje.
Pokud to jde, měla by přestávka probíhat dále od dálnice. Aby řidič přišel na jiné myšlenky než na neustálé sledování aut. Ideálním řešením je přestávka v létě někde u vody nebo u lesa.
ADAC doporučuje řidičům, aby si během pauzy něco přečetli nebo si poslechli muziku.
Přestávku je nutné zvláště při dlouhých cestách využít k posilnění a doplnění tekutin. K pití lze doporučit čaj, lehké džusy nebo čistou vodu. Je dobré se vyhnout těžkým jídlům.
Únava patří k dlouhým cestám, ale nesmí překročit bezpečný rámec. ADAC proto nedoporučuje řídit auto mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Organismus je v této době připraven odpočívat, a ne podávat výkony.
Proto je lepší cestovat během dne. ADAC varuje před dlouhým cestováním odpoledne po práci.
(buč)
Čtěte také:
Mikrospánek si nevybírá, za volantem může přepadnout každého
Ideální spolujezdec v autě nespí, nekouří a myslí za řidiče