Bezpečně po Čechách i Evropě s karavanem na tažném zařízení

Dnes můžete bydlet na jednou místě, zítra třeba o 100 či 200 km dál. Pokud máte cestování v krvi, neklidnou povahu, která nevydrží chvíli na jednom místě, a milujete adrenalin, jde o ideální řešení. Vaše dovolená potom bude ve znamení objevování. S autem a na tažném zařízení připojeném obytném přívěsu si užijete spoustu zábavy. Na svoje cestovatelská dobrodružství budete potom dlouho vzpomínat.
Norma jako priorita
Nejspíše jsme vás nadchli natolik, že už si živě představujete, jak s karavanem brázdit Čechy, Moravu nebo dokonce Evropu či svět. Ale pozor. Od představ a slov k činům je přece jenom ještě kousek cesty, i když patříte k muži či ženy činu. Není to taková legrace, jak se zdá. Chcete-li si pomocí tzv. koule, jak se velmi často tažnému zařízení říká, je nezbytné, byste splnili určitá pravidla. Tím nejzákladnějším je skutečnost, že vaše zařízení musí splnit evropskou normu, která platí v celé EU a tím pádem samozřejmě také u nás. Jde o normu s označením 94/20/ES EHK 55. Pro seriózní výrobce a dodavatele tažných zařízení, mezi která se řadí i prodejci jako Rameder, jde přitom o naprostou samozřejmost. Všechny výrobky, které nabízí, jsou certifikovány podle uvedené normy. Co to pro vás znamená? Především vaši naprostou bezpečnost na všech evropských silnicích. Nesmí na ně totiž vyjet zařízení, které by tuto normu nesplňovalo.
Bezpečnost nadevše
Proč hovoříme o bezpečnosti? Norma udává celou řadu technických parametrů, které musí zařízení plnit, tedy od použitého materiálu přes technologii výroby až po testování. Například tedy musí zajistit určitou pevnost ve svaru, což je dáno jak materiálem, tak způsobem výroby. Tím pádem je zaručeno, že tažné zařízení při používání nepraskne v některém ze svarů. A věřte nebo ne, při jízdě musí tažné zařízení vydržet velice extrémní podmínky. Je značně mechanicky namáháno a každý kaz, každé porušení správného technologického postupu výroby nebo volba levnějšího materiálu by mohla způsobit velké potíže. Zkuste si představit, k jaké katastrofě by došlo, kdyby se zařízení prasklo a karavan se náhle při jízdě odpojil. Určitě vám stačí pouhá představa, jistě byste nechtěli být v kůži řidiče, který jede ve voze za ním. Proto je nesmírně důležité, aby zařízení splňovala normy.
Zařízení můžete získat už s novým vozem
Jistě už tušíte, že pokud tažné zařízení ke svému vozu dosud nemáte, a chtěli byste si ho pořídit, měli byste zvolit zásadně a jedině výrobek pocházející od zavedené firmy, která nabízí dostatek dobrých referencí, a vy budete mít záruku maximální kvality a bezpečnosti jeho provozu. Jednou z cest je situace, kdy vám tažné zařízení namontuje přímo výrobce vašeho vozu. Může jít třeba o část individuální výbavy vozu získávané za příplatek. To ovšem připadá v úvahu většinou jedině tehdy, když jednou za čas obnovujete vozový park a rozhodnete se pořídit auto už rovnou vybavené tzv. koulí. Odpadne vám potom úřadování spojené se zápisem zařízení do technického průkazu vozidla i s certifikovanou montáží.
Na domácí instalaci zapomeňte
Mnohdy se ale stává, že si pořídíte vůz a teprve během následného provozu zahoříte úmyslem namontovat k němu tažné zařízení. Uvědomíte si, jak rádi byste vyrazili s celou rodinou nebo přáteli někam na výlet a nemuseli se vázat na hotely a ubytovny. Co podniknout v takovém případě? Ani teď rozhodně není nic ztraceno. Musíte ale od prodejce zařízení získat tzv. typový list, ve kterém najdete všechny technické informace o výrobku, tedy vlastně velice podrobnou specifikaci. U renomovaných výrobců by toto neměl být žádný problém, poskytují ji jako naprostou samozřejmost. Dalším důležitým krokem je provedení montáže tažného zařízení. Tu smí udělat pouze autorizovaný servis, který má certifikát pro provádění těchto prací. Ten vám zároveň na provedenou práci vystaví protokol. Ať vás ani, nenapadne, zkoušet si zařízení instalovat sami! Nejenom, že by se vám to pravděpodobně nepovedlo, ale zároveň by vám chyběl tento velmi důležitý doklad.
Každý vůz si žádá své
Musíme také podotknout, že každá značka vozu má trochu jiné tažné zařízení. Pokud si myslíte, že existuje nějaké univerzální tažné zařízení, které se dá namontovat naprosto kamkoliv, velice se mýlíte. Takže z logicky věcí vyplývá, že jiné tažné zařízení bude pasovat na Škodovku, trochu jiný typ na Mercedes nebo třeba Fiat. Také je třeba dodat, že v případě některých vozů může být instalace tažného zařízení trochu problém. Existují dokonce i auta, ke kterým se koule zkrátka namontovat nedá. Proto je také třeba zjistit, zda vaše auto náhodou nepatří mezi ně. Jestliže je ale všechno v pořádku a máte už zakoupené tažné zařízení určené přesně pro vaši značku a typ vozu, zbývá se poohlédnout po certifikovaném autoservisu, kde vám na základě vašeho požadavku provedou montáž a vystaví o ní potvrzení. Tím ale ještě celý proces nekončí.
Konečně můžete vyrazit
Vaše další cesta nyní povede na registr vozidel. Tam si musíte vzít s sebou jak typový list tažného zařízení, tak i protokol o jeho montáži. Na základě těchto dvou dokladů vám zde provedou zápis do technického průkazu vozidla. Zaznamenají si technické údaje z typového listu tažného zařízení. Teprve teď už máte všechny naprostou nezbytné formality za sebou a můžete směle na tažné zařízení připojit karavan a nachystat se na cestu.
Proveďte kontrolu a hurá do dálek
Ovšem ještě, než nastartujete a sešlápnete pedály s vidinou dálek, zkontrolujte si všechno, co je potřeba. Především se pro jistotu podívejte, zda v pořádku tažné zařízení a karavan je správně připojen. Musíte prověřit, jestli funguje elektrická zásuvka na 12 V, což snadno zjistíte tím, že se podíváte, zda svítí zadní světla na karavanu. Nezbytná kontrola je za vámi, teď už můžete směle vyrazit na silnici. Nezapomeňte ovšem na to, že nejedete jenom se samotným autem, ale máte za sebou mnohem větší hmotu. Jednoznačně platí, že s připojeným karavanem se jezdí trochu jinak. Myslete na to, abyste byli opatrnější. Jeďte pomaleji. Může se přihodit situace, kdy se karavan začne trochu kymácet. Příčinou se může stát boční vítr, ale nekvalitní povrch vozovky. I když je dnes situace o poznání lepší než kdysi, protože vozy mají stabilizační systémy, prostě se to někdy stát může. Pak nezbývá, než jet pomalu a pevně držet volant.