Sjeté pneumatiky? Riskujete, že vám pojišťovna nedá ani korunu

REKLAMNÍ ČLÁNEK
Bezpečnost na prvním místě
Asi nikoho nepřekvapí, že jízda se sjetými pneumatikami je vysoce riziková. Zákon říká, že letní pneumatiky by měly mít hloubku dezénu alespoň 1,6 mm a zimní pneumatiky 4 mm. Vzorek má zásadní vliv na to, jak rychle a efektivně zvládnou gumy odvést vodu pryč z kol a zabránit tak aquaplaningu.
Hlubší drážky zimních pneumatik se také lépe zaříznou do ledu a sněhu během nevlídného zimního počasí. Při teplotách nad 7 stupňů už jsou ovšem zbytečné. Více se opotřebovávají a jejich brzdná dráha se na teplé vozovce naopak prodlužuje. Právě proto je důležité přizpůsobit obutí auta ročnímu období.
Sjeté pneumatiky a jejich brzdná dráha
Když britský magazín TyreReviews otestoval tři různě sjeté pneumatiky, dospěl k velmi zajímavým výsledkům. Test prováděli s pneumatikami značky Continental Winter Contact TS860 s hloubkou dezénu 9 mm, 4 mm a pouhé 2 mm. Během testu na sněhu se ukázalo, že čím je hloubka dezénu nižší, tím rychleji se snižuje bezpečnost pneumatik. To není žádná novinka, říkáte si. Ale pod hranicí 4 mm se pneumatiky ukázaly jako vysoce nebezpečné.
Zatímco 4 mm dezén potřeboval pro zastavení z 50 km/h brzdnou dráhu o 14 metrů delší než nová pneumatika s 9 mm dezénem, v případě sjetých gum s 2 mm vzorkem byl rozdíl už markantních 26 metrů. Každý milimetr je na pneumatikách znát, a proto neotálejte s jejich výměnou.
Špatné obutí? Problém s pojistným plněním
S ojetými gumami neriskujete pouze bezpečnost. Pojišťovna vám totiž může odmítnout pojistné plnění nebo snížit vyplacenou částku. Nenechte se uchlácholit tím, že váš vůz prošel technickou kontrolou. Nic to neznamená. Jakmile přijde pojišťovna na to, že jste na pozemní komunikaci vyjeli s vozem se sjetými pneumatikami, je vaše auto považováno za nezpůsobilé k jízdě, a tudíž nemáte nárok na odškodnění. Zároveň si koledujete o pokutu od Policie ČR. Ta může řidiči na místě napařit až 2 500 Kč.
Jezdíte v zimě na letních gumách? Na odškodnění zapomeňte
Zákon ukládá řidičům obout zimní pneumatiky 1. listopadu a jezdit s nimi až do 31. března. Praxe je taková, že řidiči hlídají hlavně dlouhodobé předpovědi počasí. Pokud se na vozovce bude nacházet souvislá vrstva sněhu nebo námraza, je zimní obutí nezbytné. Jsou ale i případy, kdy je ještě na začátku listopadu přijatelné počasí a policie se chová shovívavě.
Kdo k počasí ale nepřihlédne jsou právě pojišťovny. Stanete-li se účastníkem dopravní nehody ve zmiňovaném období a vyjeli jste autem s letním obutím, na odškodnění od pojišťovny rovnou zapomeňte. Buďte si jisti, že vám nedá ani korunu.