reklama  
   

Výsledky crash testů Euro NCAP


140819-The-new-SKODA-Fabia-Front.jpg

Škoda Fabia (2014)

V tuzemsku populární malá škodovka je bezpečná. Potvrzení jí vystavila série nárazových zkoušek - čelní a dva různé boční.

Testovací figurína při nich zaznamenala jen malé nebezpečí.

Jeden nedostatek však odhalil test opěrek hlavy. U zadních se ukázalo, že moc neochrání krční páteř dospělých cestujících v situaci, kdy do fabie narazí zezadu jiné auto.

Zástupci Euro NCAP udělili zadním hlavovým opěrkám nové Škody Fabia nejhorší možné hodnocení. Přední opěrky naopak obdržely známku výbornou.

Euro NCAP testuje bezpečnost cestujících při bočním nárazu se sloupem i s jiným autem

Vysoké hodnocení získala Škoda Fabia také za ochranu malých cestujících. V tomto ohledu však hraje důležitou roli použitá dětská sedačka. Její volbu ovlivní rodiče, a ne automobilka.

Euro NCAP hodnotí také asistenční systémy ve vozech a fabia si za ně vysloužila velmi dobré hodnocení. Mimo jiné díky radaru, který hlídá prostor před vozidlem a v případě nutnosti začne auto samo od sebe zpomalovat.

Tento systém, kterému Škoda říká Front Assistant, chybí nové fabii pouze v základní výbavě Active.
 

Fabia (2014)

 
Dospělí
 
Děti
 
Chodci
 
 
 

Vysvětlivka: Ochrana dospělých v crash testech Euro NCAP se zkoumá na základě výsledků čelního nárazu do deformovatelné bariéry s přesahem 40 % (v rychlosti 64 km/h) a bočních kolizí s bariérou (50 km/h) a sloupem (29 km/h). Od roku 2015 je součástí zkoušek nově také čelní náraz v rychlosti 50 km/h do pevné bariéry v šíři překrývající celou příď auta (za volantem je figurína zastupující ženu menšího vzrůstu).

Při ostatních zkouškách je zohledňován různý vzrůst cestujících a to, v jaké sedí pozici. Součástí ohodnocení u novějších testů je i posouzení ochrany krční páteře hlavovými opěrkami při nárazu do zadní části vozu.

Od roku 2003 je součástí testů Euro NCAP i ochrana dětské posádky v autě. Čelnímu a bočnímu nárazu do bariéry jsou podrobeny figuríny simulující osmnáctiměsíční a tříleté děti. Nedílnou součástí hodnocení je posouzení instalace dětských autosedaček a toho, nakolik srozumitelné jsou návody k jejich instalaci, aby dítě cestovalo v bezpečí.

Ochrana chodců se posuzuje podle toho, v jakém stavu se nacházejí figuríny představující dospělé a dětské účastníky silničního provozu poté, co do nich najede zkoumaný vůz. Měří se hodnoty na nohou a hlavách figurín.

Některé vyspělé technologické systémy dokážou nehodám předejít, nebo aspoň zmírnit jejich následky, proto se posuzuje jejich přítomnost v testovaných vozech. Elektronická kontrola stability vozu (ESP), možnost nastavení maximální rychlosti a upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás mohou nasbírat cenné body.

Organizace Euro NCAP provádí nárazové testy nejprodávanějších aut v Evropě od svého vzniku v roce 1997. Její přísná kritéria při posuzování výsledků crash testů inspirovala automobilky k nejedné významné úpravě svých produktů.

Zkoušky Euro NCAP se neustále vyvíjejí a jednotlivé testy, na základě kterých dostane konkrétní vůz konečné ohodnocení, postupem času přibývají. Starší generace daného modelu tudíž nemusí mít všechna hodnocení hvězdičkami či procenty, jako mají automobily novější.

Od roku 2009 je hvězdičkami, kterých může být maximálně pět, vyjádřeno celkové posouzení bezpečnosti vozu, a jednotlivé zkoušky dostávají procenta, kde maximum je 100. Vyjádřením bezpečnosti vozu je tedy jeho CELKOVÉ HODNOCENÍ.

Před rokem 2009 se hvězdičkami hodnotily jednotlivé kategorie Euro NCAP testu a u ochrany dospělých a dětí jich vůz mohl získat maximálně pět, u ochrany chodců byly maximem čtyři hvězdičky. Za HLAVNÍ VÝSLEDEK byla brána ochrana dospělých cestujících na předních sedadlech.

Od roku 2010 jsou požadavky pro získání pěti hvězdiček podmíněny úspěchem z 80 % při ochraně dospělé posádky, a ne pouze 75 % jako dříve. Ochrana dětí musí odpovídat alespoň 75 % požadavku oproti dřívějším 70 %. Nároky na ochranu chodců při kolizi s nimi se zpřísnily z 25 % na rovných 40 %. 

A od roku 2012 se podmínky pro zisk pěti hvězdiček ještě zpřísnily. Pětihvězdičkové auto musí mít nadále nejméně 80 procent za ochranu řidiče a spolujezdce a 75 procent za bezpečnost dětí, ale nově se vyžaduje 60 procent za ochranu chodců a také 60 % za bezpečnostní systémy.

Letopočet v závorce u každého modelu auta znamená rok, kdy se test Euro NCAP uskutečnil. 


 

23.4.2021 13:34:32
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku