Výsledky crash testů Euro NCAP


Skoda_Octavia_2004_web.jpg

Škoda Octavia (2004)

Velmi pevná karoserie nabízí posádce solidní ochranu. Ve výbavě byly jednofázové airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy montované do sedačky a bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači zatížení. Konstrukčně má Octavia mnoho společného s Golfem páté generace, oproti němu ale nemá ve standardní výbavě hlavový airbag, jen za příplatek. Vůz dobře ochrání dětskou posádku. Ochrana chodců jen těsně nedosáhla na tři hvězdičky. Při čelním nárazu se objevily minimální deformace, tuhé součásti palubní desky ale ohrožují řidičova kolena.

TEST ŠKODY OCTAVIA 1,2 TSI na AutemBezpečně.cz

TEST ŠKODY OCTAVIA 1,6 TDI na AutemBezpečně.cz

TEST ŠKODY OCTAVIA 2,0 TDI COMBI SCOUT na AutemBezpečně.cz

 

Octavia (2004)

 
Dospělí
 
Děti
 
Chodci
 
 
 

Vysvětlivka: Ochrana dospělých v crash testech Euro NCAP se zkoumá na základě výsledků čelního nárazu do deformovatelné bariéry s přesahem 40 % (v rychlosti 64 km/h) a bočních kolizí s bariérou (50 km/h) a sloupem (29 km/h). Od roku 2015 je součástí zkoušek nově také čelní náraz v rychlosti 50 km/h do pevné bariéry v šíři překrývající celou příď auta (za volantem je figurína zastupující ženu menšího vzrůstu).

Při ostatních zkouškách je zohledňován různý vzrůst cestujících a to, v jaké sedí pozici. Součástí ohodnocení u novějších testů je i posouzení ochrany krční páteře hlavovými opěrkami při nárazu do zadní části vozu.

Od roku 2003 je součástí testů Euro NCAP i ochrana dětské posádky v autě. Čelnímu a bočnímu nárazu do bariéry jsou podrobeny figuríny simulující osmnáctiměsíční a tříleté děti. Nedílnou součástí hodnocení je posouzení instalace dětských autosedaček a toho, nakolik srozumitelné jsou návody k jejich instalaci, aby dítě cestovalo v bezpečí.

Ochrana chodců se posuzuje podle toho, v jakém stavu se nacházejí figuríny představující dospělé a dětské účastníky silničního provozu poté, co do nich najede zkoumaný vůz. Měří se hodnoty na nohou a hlavách figurín.

Některé vyspělé technologické systémy dokážou nehodám předejít, nebo aspoň zmírnit jejich následky, proto se posuzuje jejich přítomnost v testovaných vozech. Elektronická kontrola stability vozu (ESP), možnost nastavení maximální rychlosti a upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás mohou nasbírat cenné body.

Organizace Euro NCAP provádí nárazové testy nejprodávanějších aut v Evropě od svého vzniku v roce 1997. Její přísná kritéria při posuzování výsledků crash testů inspirovala automobilky k nejedné významné úpravě svých produktů.

Zkoušky Euro NCAP se neustále vyvíjejí a jednotlivé testy, na základě kterých dostane konkrétní vůz konečné ohodnocení, postupem času přibývají. Starší generace daného modelu tudíž nemusí mít všechna hodnocení hvězdičkami či procenty, jako mají automobily novější.

Od roku 2009 je hvězdičkami, kterých může být maximálně pět, vyjádřeno celkové posouzení bezpečnosti vozu, a jednotlivé zkoušky dostávají procenta, kde maximum je 100. Vyjádřením bezpečnosti vozu je tedy jeho CELKOVÉ HODNOCENÍ.

Před rokem 2009 se hvězdičkami hodnotily jednotlivé kategorie Euro NCAP testu a u ochrany dospělých a dětí jich vůz mohl získat maximálně pět, u ochrany chodců byly maximem čtyři hvězdičky. Za HLAVNÍ VÝSLEDEK byla brána ochrana dospělých cestujících na předních sedadlech.

Od roku 2010 jsou požadavky pro získání pěti hvězdiček podmíněny úspěchem z 80 % při ochraně dospělé posádky, a ne pouze 75 % jako dříve. Ochrana dětí musí odpovídat alespoň 75 % požadavku oproti dřívějším 70 %. Nároky na ochranu chodců při kolizi s nimi se zpřísnily z 25 % na rovných 40 %. 

A od roku 2012 se podmínky pro zisk pěti hvězdiček ještě zpřísnily. Pětihvězdičkové auto musí mít nadále nejméně 80 procent za ochranu řidiče a spolujezdce a 75 procent za bezpečnost dětí, ale nově se vyžaduje 60 procent za ochranu chodců a také 60 % za bezpečnostní systémy.

Letopočet v závorce u každého modelu auta znamená rok, kdy se test Euro NCAP uskutečnil. 


 

30.9.2023 7:33:40
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku