reklama  
   

Výsledky crash testů Euro NCAP


Peugeot_5008_2009_web.jpg

Peugeot 5008 (2009)

Kabina zůstala při čelním nárazu stabilní. Hodnoty odečtené z testovacích figurín dosvědčily dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Žádné součásti vozu nepředstavují riziko pro cestující různého vzrůstu usazené v různých pozicích. Peugeot 5008 získal maximum bodů při boční kolizi s bariérou. Náročnější crash test se sloupem prokázal pouze průměrnou ochranu hrudníku. Průměrná byla i ochrana šíje při nárazu do zadní části vozu. Pohyb hlavy tříletého dítěte směrem dopředu při čelním nárazu nebyl moc velký, 18měsíční dítě sedělo v protisměrné sedačce. Při bočním střetu byly obě děti dobře chráněny. Airbag spolujezdce lze vypnout a na jeho místě je možné převážet dítě v protisměrné sedačce. Ale informace o aktuálním stavu airbagu – jestli je zrovna zapnutý, nebo vypnutý - nebyla úplně jasná. Varování před převážením dítěte v protisměrné sedačce na místě spolujezdce při zapnutém airbagu nebylo k dispozici ve všech evropských jazycích, a tudíž od Euro NCAP nedostalo bodovou odměnu. Body Peugeot 5008 naopak získal za přítomnost úchytů Isofix a hornímu uchycení bezpečnostních pásů u všech tří míst ve druhé řadě sedadel a za jasné označení, kde úchyty Isofix jsou.

Test Peugeotu 5008 na AutemBezpečně.cz

 

5008 (2009)

 
Dospělí
 
Děti
 
Chodci
 
 
 

Vysvětlivka: Ochrana dospělých v crash testech Euro NCAP se zkoumá na základě výsledků čelního nárazu do deformovatelné bariéry s přesahem 40 % (v rychlosti 64 km/h) a bočních kolizí s bariérou (50 km/h) a sloupem (29 km/h). Od roku 2015 je součástí zkoušek nově také čelní náraz v rychlosti 50 km/h do pevné bariéry v šíři překrývající celou příď auta (za volantem je figurína zastupující ženu menšího vzrůstu).

Při ostatních zkouškách je zohledňován různý vzrůst cestujících a to, v jaké sedí pozici. Součástí ohodnocení u novějších testů je i posouzení ochrany krční páteře hlavovými opěrkami při nárazu do zadní části vozu.

Od roku 2003 je součástí testů Euro NCAP i ochrana dětské posádky v autě. Čelnímu a bočnímu nárazu do bariéry jsou podrobeny figuríny simulující osmnáctiměsíční a tříleté děti. Nedílnou součástí hodnocení je posouzení instalace dětských autosedaček a toho, nakolik srozumitelné jsou návody k jejich instalaci, aby dítě cestovalo v bezpečí.

Ochrana chodců se posuzuje podle toho, v jakém stavu se nacházejí figuríny představující dospělé a dětské účastníky silničního provozu poté, co do nich najede zkoumaný vůz. Měří se hodnoty na nohou a hlavách figurín.

Některé vyspělé technologické systémy dokážou nehodám předejít, nebo aspoň zmírnit jejich následky, proto se posuzuje jejich přítomnost v testovaných vozech. Elektronická kontrola stability vozu (ESP), možnost nastavení maximální rychlosti a upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás mohou nasbírat cenné body.

Organizace Euro NCAP provádí nárazové testy nejprodávanějších aut v Evropě od svého vzniku v roce 1997. Její přísná kritéria při posuzování výsledků crash testů inspirovala automobilky k nejedné významné úpravě svých produktů.

Zkoušky Euro NCAP se neustále vyvíjejí a jednotlivé testy, na základě kterých dostane konkrétní vůz konečné ohodnocení, postupem času přibývají. Starší generace daného modelu tudíž nemusí mít všechna hodnocení hvězdičkami či procenty, jako mají automobily novější.

Od roku 2009 je hvězdičkami, kterých může být maximálně pět, vyjádřeno celkové posouzení bezpečnosti vozu, a jednotlivé zkoušky dostávají procenta, kde maximum je 100. Vyjádřením bezpečnosti vozu je tedy jeho CELKOVÉ HODNOCENÍ.

Před rokem 2009 se hvězdičkami hodnotily jednotlivé kategorie Euro NCAP testu a u ochrany dospělých a dětí jich vůz mohl získat maximálně pět, u ochrany chodců byly maximem čtyři hvězdičky. Za HLAVNÍ VÝSLEDEK byla brána ochrana dospělých cestujících na předních sedadlech.

Od roku 2010 jsou požadavky pro získání pěti hvězdiček podmíněny úspěchem z 80 % při ochraně dospělé posádky, a ne pouze 75 % jako dříve. Ochrana dětí musí odpovídat alespoň 75 % požadavku oproti dřívějším 70 %. Nároky na ochranu chodců při kolizi s nimi se zpřísnily z 25 % na rovných 40 %. 

A od roku 2012 se podmínky pro zisk pěti hvězdiček ještě zpřísnily. Pětihvězdičkové auto musí mít nadále nejméně 80 procent za ochranu řidiče a spolujezdce a 75 procent za bezpečnost dětí, ale nově se vyžaduje 60 procent za ochranu chodců a také 60 % za bezpečnostní systémy.

Letopočet v závorce u každého modelu auta znamená rok, kdy se test Euro NCAP uskutečnil. 


 

23.4.2021 12:17:17
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku