Test zimních pneumatik: srovnání celoročních, zimních, letních a protektorovaných
Může auto jezdit bezpečně v zimě na celoročních pneumatikách? A jak dopadne srovnání s protektory?

Společnost GTÜ provozující v Německu síť stanic technické kontroly porovnala čtyři typy pneumatik: zimní, celoroční, letní a protektorovanou.
Test probíhal na zimní silnici v jejím nejrůznějším stavu - na zasněžené, zledovatělé, suché i mokré.
Na start srovnávacího testu se postavily celoroční pláště Goodyear Four Seasons, zimní pneumatiky Goodyear Ultra Grip 8 a konkurenci jim vytvořily zimní protektory Ökon M&S od firmy Respa.
Posledním zástupcem v testu byly letní pláště Dunlop Fast Response. Takové pneumatiky lze v Česku mít na autě mezi listopadem a březnem jen tehdy, když nepanuje a nehrozí zimní počasí. Jinak řidič může dostat pokutu.
Největší rozdíly mezi kvartetem srovnávaných pneumatik odhalily testy na zasněžené silnici.
Své přednosti na sněhu jasně prokázala pneumatika určená právě jen na zimu.
Podle očekávání selhala na silnici zakryté sněhem letní guma.
Mezi nejlepší a nejhorší se umístily celoroční a protektorované pneumatiky.
O něco lepší vlastnosti při hodnocení brzdné dráhy, jízdních vlastností a ovladatelnosti prokázal v jejich porovnání celoroční plášť.
Na sněhu zimní obutí při srovnávacích testech dominovalo
Druhá část testu probíhala na mokré vozovce. Technici GTÜ hodnotili brzdnou dráhu, ovládání vozu a schopnost pneumatik odolávat aquaplaningu.
Nejlépe brzdila letní guma. Na druhou stranu však měla problémy s nebezpečným aquaplaningem.
Celoroční plášť v ničem nevynikal, ani nepropadl. Protektor zvládl aquaplaning, ale zaostával v zatáčkách.
V třetí části zkoušek - na suchu - prokázala kvality letní pneumatika. Brzdila totiž nejlépe.
Její brzdná dráha z rychlosti 100 km/h ve srovnání s protektorovaným pláštěm byla o 10 metrů kratší.
Druhou nejkratší brzdnou dráhu potřebovala zimní guma, následovala celoroční.
Závěr testu podle GTÜ zní následovně: Jízda se zimní pneumatikou po po suché silnici je bezpečnější než s letním obutím na sněhu.
Zimní obutí je proto nejlepší volbou.
Celoroční pláště lze doporučit jen těm, kteří jezdí málo.
Ani protektory však GTÜ úplně nezatracuje. Pokud řidič při jejich pořízení ušetří například polovinu ceny a jezdí jen po městě.
Výkon protektorů hodnotí ve srovnání se zimním obutím jako 75procentní.
(buč)
reklama
Čtěte také: