Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím

„Jak se dalo očekávat, zhoršují se výrazně především vlastnosti spojené se záběrem na mokru s přibývajícím stářím pneumatik. A bezpečnost tak prokazatelně klesá,“ říká Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC.
I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně.
V praxi je tak auto se staršími letními pneumatikami především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se jeho brzdná dráha.
ÖAMTC ve svém testu zaměřeném na stárnutí letních pneumatik vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím.
Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti- a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety.
Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici.
Srovnávala se brzdná dráha, ale také vlastnosti při jízdě zatáčkou, ovládání na mokru a brzdění na suchu.
SPECIÁLNÍ TEST LETNÍCH PNEUMATIK AUTOKLUBU öAMTC | |||||||
Používaná doba | 0 | 2 | 3 | 5 | 6 | 11 | 14 |
Brzdění na mokru | 2,0 | 3,1 | 3,4 | 3,8 | 4,5 | 4,8 | 5,0 |
Zatáčka na mokru | 2,0 | 2,8 | 3,2 | 4,0 | 4,0 | 5,5 | 5,5 |
Ovládání na mokru | 2,0 | 2,6 | 3,4 | 4,0 | 4,5 | 5,3 | 5,3 |
Brzdění na suchu | 2,0 | 2,1 | 2,0 | 2,5 | 2,8 | 3,0 | 3,0 |
Hodnocení | **** | *** | *** | ** | ** | * | * |
HODNOCENÍ öAMTC | ||||
Výborná | Velmi doporučuje | Doporučuje | S výhradami | Nedoporučuje |
***** | **** | *** | ** | * |
0,6-1,5 | 1,6-2,5 | 2,6-3,5 | 3,6-4,5 | 4,6-5,5 |
Poznámka: U nových pneumatik použil autoklub jako výchozí známku "dvojku"
Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný.
Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami.
„Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici,“ uvádí Friedrich Eppel.
Test ÖAMTC dokázal, že své nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru.
Také na suché silnici potvrdil test úbytek bezpečí s přibývajícím stářím pneumatik, rozdíl však není tak velký jako na mokré vozovce.
Jak dlouhá doba uplynula od výroby pneumatik, lze zjistit na jejich bočnici. Nejčastěji v oválném orámování by mělo být čtyřčíslí, kdy první dvě čísla označují týden a druhá dvojice rok výroby.
Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010.
Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.
Rakouský autoklub ÖAMTC radí řidičům, aby se u letních pneumatik drželi pravidla tří čtyřek. Auto má mít čtyři stejné pneumatiky, se vzorkem hlubokým nejméně 4 milimetry a po čtyřech letech se přiblížil čas na jejich výměnu za nové.
(buč)
reklama
Čtěte také:
Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší
Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost
Pozor při koupi nových pneumatik. Aby nebyly staré.